Til skolene som skal registrere:
Adresser på de enheter som ligger i Nasjonalt Skoleregister (http://nsr.udir.no/), vil automatisk bli hentet inn i GSI. Det er derfor ikke mulig å endre adressedata direkte i skjema. Hvis adressedata skal endres, må det gis en melding til SSB om dette. Det gjør du ved å klikke på knappen "Adresse" i knapperaden. Da vil det komme opp et skjema der en skriver på endringene og klikker Send. Dermed vil SSB oppdatere Virksomhets- og foretaksregisteret og Enhetsregisteret i Brønnøysund. Deretter overføres data til NSR, og neste dag vil GSI hente data fra NSR. Data skal da være oppdatert i GSI.
Under SFO skal man registrere "Ja" dersom man har tilbud om SFO. Uavhengig av om elevene utnytter seg av tilbudet.
Merknadsfeltet kan brukes til å gi utfyllende informasjon. Feltet er ikke offentlig tilgjengelig, da det i noen tilfeller inneholder taushetsbelagte opplysninger.
Til skoleeier/kommune:
De fleste opplysningene registreres på skolenivå. Det som er registrert på skolene skal ikke registreres på kommunen sentralt, siden det blir dobbeltregistrering. Opplysninger om PPT (i ramme K) fylles imidlertid ut på kommunen sentralt. Det kan også være andre opplysninger som ikke passer å registrere på skolenivå, for eksempel registrerer noen kommuner lærerressurser til særskilt språkopplæring på kommunen sentralt i stedet for på skolenivå.
Tall fra skolene i kommunen og tall for kommunen sentralt summeres opp og vises på kommunenivå.
I de kommuner hvor midlertidige mottaksklasser er opprettet, kan elevene registreres på kommunen sentralt om det ikke er naturlig at de registreres et annet sted (så lenge elevene har rett på grunnskoleopplæring). Vi gjør oppmerksom på at det er fortsatt telledato 1. oktober som gjelder.
Alle elever som går på skolen, skal registreres, selv om eleven er
folkeregistrert i en annen kommune. Elever som er midlertidig ved en skole/enhet, skal kun føres på den skolen hvor eleven er tatt inn jf. opplæringsloven § 8-1. Dersom det er planlagt at eleven skal gå på en annen skole ut skoleåret eller lenger, skal eleven føres på den skolen vedkommende faktisk går på det skoleåret.
Skoler oppgir kun elever som er registrert ved skolen per 1. oktober. Elever som har et delt undervisningstilbud mellom flere skoler, fylles ut der de er registrert/innskrevet. Elever som plasseres i ramme D eller E, skal være registrert i ramme A ved samme skole. For eksempel skal en elev som får spesialundervisning på en annen skole, føres i ramme D på samme skole som eleven er ført på i ramme A. Kommunen er ansvarlig for å påse at elever ikke er ført dobbelt.
Kommunen sentralt oppgir kun elever som ikke er registrert ved noen skole. Kommunen er ansvarlig for å påse at riktig antall elever er ført.
Kolonnene til høyre kalles "Skolens/kommunens timetallsfordeling". Her spør vi om elevtimer, det vil si hvor mange årstimer elevene får på hvert årstrinn. Timetallet er fastsatt som 60 minutters enheter. Kommunene kan fatte vedtak om at det skal gis undervisningstid ut over minstetimetallet. Det er skolens reelle undervisningstimetall som skal oppgis, ikke det forskriftsfestede.
Skolens/kommunens timetallsfordeling gjengir et gjennomsnitt på kommune, fylke og landsnivå. Dette er nå et ordinært gjennomsnitt. Tidligere var dette vektet.
Timetallet skal føres opp for alle årstrinn som skolen normalt har elever på, uansett om elevene går i aldersblandede grupper eller ikke. Hvis en barneskole underviser elever på 4. og 5. årstrinn sammen, skal både timetallet som gis til elevene på 4. årstrinn og til elevene på 5. årstrinn, føres opp. Hvis en ren ungdomsskole pleier å ha elever på 8. årstrinn, men ikke har det akkurat i år, skal den føre opp det normale årstimetallet for elever på 8. årstrinn.
Følgende fordeling av undervisningstimetallet er fastsatt:
1.-7. årstrinn |
8.-10. årstrinn |
5196 timer |
2622 timer |
Udir-1-2023 gir oversikt over fag- og timefordelingen.
For privatskoler må må skolens timetallsfordeling være i samsvar med den fag- og timefordelingen som skolen har fått godkjent av Utdanningsdirektoratet.
Desimaler må rundes av. Der dette fører til en time for lite, kan det føres en ekstra time på ett av årstrinnene, så lenge totaltimetallet for skolen blir riktig.
76 timer til fysisk aktivitet kommer i tillegg og skal føres i ramme H.
Elevtall og timetallsfordeling er med i beregningen av gruppestørrelse 2.
Her registreres antall asylsøkere i opplæringspliktig alder som bor i mottak eller omsorgssenter og som mottar grunnskoleopplæring. Fylles ut av den skolen/institusjonen hvor eleven går. Asylelever skal også registeres i linje 1-15 (dvs. at de registeres sammen med alle elever ved skolen).
Skolen/institusjonen/kommunen skal registrere hvor mange elever som blir finansiert av en annen kommune, for eksempel elever som er fosterhjemsplassert fra en annen kommune.
Skolen elevene går på (ev. kommunen dersom undervisningen foregår sentralt), skal føre kommunen som er økonomisk ansvarlig for eleven i A19. Kommunen er ansvarlig for å påse at antall elever finansiert av en annen kommune verken blir underrapportert eller talt opp dobbelt i GSI.
Opplysninger om antall elever som får hjemmeundervisning innenfor rikets grenser pr 1. oktober, skal fylles ut av skolen eller kommunen sentralt, avhengig av hvem som har ansvaret og har tilgang på tallene.
Hjemmeundervisning gjelder elever som er tatt ut av skolen for å motta sin opplæring av foresatte, etter § 2-13 i opplæringsloven. Undervisning som foregår hjemme, men som kommunen har ansvaret for på grunn av sykdom e.l., er ikke regnet som hjemmeundervisning i denne sammenheng, og skal ikke føres her.
Kommunen er ansvarlig for å påse at antall som får hjemmeundervisning i kommunen, verken blir underrapportert eller registrert dobbelt.
Alle barn som er bosatt i Norge, har rett og plikt til grunnskoleopplæring etter opplæringsloven § 2-1.
Dersom skolen finner eleven i Norge uten opplæring, eller skolen ikke finner eleven, skal eleven telles med. Dersom skolen kjenner til at eleven er i utlandet, skal eleven ikke telles med. Kun de med udokumentert fravær skal registreres.
Kommunens plikt til å oppfylle elevers rett til grunnskoleopplæring omhandles i opplæringsloven § 13-1. Tilsvarende bestemmelse finnes i privatskoleloven § 5-2, annet ledd.
For ytterligere informasjon se Utdanningdirektoratets veileder.
Her skal det gis opplysninger om årstimer, slik det er planlagt per 1. oktober. Regn både med det som er brukt fram til 1. oktober, og det som er planlagt for resten av skoleåret.
Alle årstimer til undervisning skal føres i 60 minutters enheter.
På barnetrinnet er årsrammen for undervisning pr. lærerårsverk 741 timer (60-minutters enheter).
På ungdomstrinnet er gjennomsnittlig beregnet årsramme for undervisning pr. lærerårsverk 656 timer (60-minutters enheter). Se vedlegg 1 til SFS2213.
I GSI etterspørres kun undervisningstimene og eventuelt timer til
arbeidsoppgaver som medfører reduksjon i årsrammen for undervisning. Det er rapporteringen av disse timene som danner grunnlag for beregningen av årsverk i ramme C.
I linje 1 føres antall lærertimer som gis til undervisning ved skolen inneværende skoleår av undervisningspersonale som oppfyller kompetansekravene for tilsetting jf. opplæringsloven § 10-1 og privatskoleloven § 4-2. Det er kun fullført utdanning som skal registreres.
I linje 2 føres antall lærertimer som gis til undervisning ved skolen inneværende skoleår av undervisningspersonale som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting jf. opplæringsloven § 10-1 og privatskoleloven § 4-2.
Se forskrift til opplæringsloven §§ 14-2,
14-3
og
14-5
og privatskoleloven
§ 4-2 for hvilke utdanninger som er godkjent for tilsetting per i dag.
Dersom årstimer gis samtidig til elever fra flere årstrinn, skal årstimene føres på det høyeste årstrinnet. På fådelte skoler kan man se vekk fra denne regelen i de tilfeller det skaper et urealistisk bilde av undervisningsressursene på skolen. Det er viktig at summen av lærertimer fra 1.-10. trinn blir riktig.
Lærerne er underlagt de kompetansekravene som gjaldt da de var ferdig utdannet. Det vil si at alle som var kvalifisert for ansettelse i stillingen da de fullførte utdannelsen sin, skal føres på undervisningspersonale som oppfyller kompetansekravene for tilsetting.
Timer til fysisk aktivitet skal ikke føres her, men i ramme H. Timer til leksehjelp skal ikke føres i ramme B.
Dersom assistenter utfører undervisningsoppgaver, regnes de som
undervisningspersonell som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting. De føres da i linje 2 og ikke i linje 27.
Her føres årstimer som går til spesialundervisning, med hjemmel i vedtak etter opplæringsloven § 5-1 og privatskoleloven § 3-6 om rett til spesialundervisning.
Årstimer i egne skoler for spesialundervisning samt spesialundervisningsgrupper ved ordinære grunnskoler skal registreres her.
Dersom tre elever i en klasse har vedtak på tre timer med spesialundervisning hver og undervises i en gruppe, skal det føres tre timer med undervisningspersonale.
Dersom undervisning gitt etter læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter, eller i form av særskilt tilpasning innenfor den ordinære læreplanen, medfører ekstra gruppedeling i norsk skal timene føres her. Hvis undervisningen foregår sentralisert i kommunen, registreres årstimene på kommunens sentrale ressurser.
Morsmålsopplæring er undervisning i elevens morsmål som blir gitt til elever med et annet morsmål enn norsk og samisk utover det ordinære undervisningstimetallet.
Årstimene til morsmålsopplæringen skal vanligvis føres på den skolen hvor undervisningen gis. Dersom en morsmålslærer underviser ved flere skoler, skal lærerens årstimer deles og føres opp på de enkelte skolene. Dersom morsmålsopplæringen ved flere skoler er samlet ved en enkelt skole, føres alle årstimene til morsmålsopplæring på denne skolen. Hvis morsmålsundervisningen foregår sentralisert i kommunen, registreres årstimene på kommunens sentrale ressurser.
Tospråklig fagopplæring er den opplæring som skjer innenfor det ordinære undervisningstimetallet og hvor elevens morsmål benyttes i opplæringen, enten alene eller sammen med norsk (for eksempel matematikkundervisning gitt på urdu).
Årstimene fremkommer ved at det benyttes både fag- og morsmålslærer i opplæringen, enten i samme gruppe eller ved at gruppen deles. Hvis undervisningen foregår sentralisert i kommunen, registreres årstimene på kommunens sentrale ressurser.
Her føres timer når kommunen ikke kan skaffe lærere på morsmålet som kan gi morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring.
Her føres årstimer til undervisning i samisk som førstespråk (Samisk 1) eller andrespråk (Samisk 2/Samisk 3) som fører til ekstra undervisningsressurser, jf. opplæringsloven § 6-2. Ressursene til undervisning i samisk skal registreres på skolen/enheten som gir undervisningen. Dette for å unngå at ressurser registreres dobbelt.
Timer til fordypning i samisk som fremmedspråk skal ikke føres her.
Elever som får opplæring i samisk, registreres i ramme F, og elever med fordypning i samisk registreres i ramme G
Disse feltene er med i beregningen av gruppestørrelse 2.
Årstimer til finsk som andrespråk etter opplæringsloven § 2-7 skal registreres her. Antall elever som får opplæring i finsk som andrespråk, føres i linje 14 i ramme F.
Årstimer til finsk som andrespråk etter opplæringsloven § 2-7 skal registreres her. Antall elever som får opplæring i finsk som andrespråk, føres i linje 14 i ramme F.
Dette gjelder både opplæring i tegnspråk som fag og spesialundervisning for hørselshemmede elever, både dersom vedtak om tegnspråkopplæring og spesialundervisning er fattet i samme eller i hvert sitt enkeltvedtak.
Summen viser hvor mange lærertimer som er knyttet til elever med spesialundervisning og særskilt språkopplæring.
Tallet viser antall årstimer som brukes til undervisning i ordinære elevgrupper. Tallet som kommer fram her, regnes ut på følgende måte:
Det totale antall lærertimer i linje 3
- Antall lærertimer som er knyttet til elever med spesialundervisning og særskilt språkopplæring (linje 19)
= Lærertimer til undervisning av ordinære elevgrupper
Disse feltene er med i beregningen av gruppestørrelse 2.
Her føres årstimer til reduksjon i årsrammen til undervisning på grunn av andre oppgaver.
Eksempler
på oppgaver som kan føre til fratrekk i undervisningsplikten er: kontaktlærerfunksjon, seniortiltak, tidsressurspott, pedagogisk
veiledning, utviklingsarbeid, vikartimer som en del av stillingen til
lærere tilsatt ved skolen (beredskapsressurser), elevrådskontakt - hvis
dette er lagt til en lærer, lokalt fastsatte funksjoner som tillitsvalgte
og lignende, fjernundervisning eller annen undervisning til elever ved andre
skoler, tilsyn av elever som får hjemmeundervisning, sosialpedagogisk
rådgiver, utdannings- og yrkesrådgiver og annet pedagogisk arbeid for å fylle opp
stillingens årsramme for leseplikttid.
Timer til fysisk
aktivitet skal føres i ramme H. Merk at timer til leksehjelp ikke skal
føres i ramme B.
Her skal arbeidstimer til assistent og annet elevrettet arbeid registreres. Assistentkalkulatoren kan brukes til å beregne
årstimer basert på årsverk, dersom skolen kun vet antall
årsverk. Dersom en skole har omgjort tildelte lærertimer til
assistenttimer, skal disse registreres her.
Dersom assistenter utfører undervisningsoppgaver, regnes de ikke som
assistenter, men som undervisningspersonell uten godkjent utdanning for de fag/trinn de
underviser på. Årstimene skal da føres som "Årstimer til
undervisning" i linje 2.
Tid til assistenter som bare utfører helsetjenester, tas ikke med.
Stillingsressurser til skolefritidsordning skal ikke tas med her. Vaktmestertjenester
skal heller ikke telles her. Lærlinger skal ikke registreres.
En 60 prosent assistentstilling vil i praksis bety at assistenten jobber ca. 27
klokketimer (avrundet fra 26,6) i 38 uker.
I så fall skal 1013 timer føres her, mens tallet 60 skal føres
på årsverk for assistenter i C27.
Her føres årstimer til assistenter som går til spesialundervisning jf. opplæringsloven § 5-1 og privatskoleloven § 3-6.
Assistenttimer tildelt til elever ut fra for eksempel helsemessige årsaker utenom § 5-1 i opplæringsloven og § 3-6 i privatskoleloven skal ikke registreres.
Generelt
Årsverkene (linje 1..30) telles i stillingsprosent, dvs. at ett
årsverk er 100 prosent.
En rektor som har 50 prosent undervisning, registreres 50 prosent på rektor
og 50 prosent på undervisning.
Sum årsverk for undervisningspersonale blir beregnet fra årstimene
oppgitt i ramme B.
Undervisningspersonalets årsverk
Undervisningspersonalets årsverk på 1687,5 timer er bygget opp av
flere elementer på barnetrinnet innenfor 39 uker, med mindre annet er avtalt
lokalt:
- arbeidsplanfestet tid 1300 timer som består av:
- inntil 741 undervisningstimer på barnetrinnet
- 559 timer arbeidsplanfestet tid utenom undervisning
- tid for- og etterarbeid og faglig ajourføring med 387,5 timer
Undervisningspersonalets årsverk på 1687,5 timer er bygget opp slik
på ungdomstrinnet innenfor 39 uker, med mindre annet er avtalt lokalt:
- arbeidsplanfestet tid 1225 timer på ungdomstrinnet består
av:
- gjennomsnittlig 656 undervisningstimer på ungdomstrinnet (se
Vedlegg 1 til SFS2213 om Årsramme for ulike fag)
- 569 timer arbeidsplanfestet tid utenom undervisning
- tid til for- og etterarbeid og faglig ajourføring med 462,5 timer
I den sentrale særavtalen, SFS2213, er det regulert inn flere bestemmelser som griper inn i
årsrammene, og som på den måten påvirker
undervisningstimetallene. Dette dreier seg om eksempelvis seniortiltak,
tidsressurspott, kontaktlærertjeneste, sosiallærertjeneste,
rådgivertjeneste og elevrådskontakt. Siden disse ulike tjenestene og
funksjonene innvirker på undervisningstimetallene, vil det være viktig
å registrere disse slik at de fremkommer i GSI. Se også Udir 1-2020.
I GSI etterspørres kun undervisningstimene og eventuelt timer til
arbeidsoppgaver som medfører reduksjon i årsrammen for
undervisning.
Omfatter den samlede tidsressurs som er avsatt til administrative og pedagogiske lederoppgaver i henhold til SFS2213.
Årsverk eller deler av årsverk som går til undervisning av aldersblandede grupper, beregnes på det høyeste hovedtrinnet det deltar elever fra i undervisningen.
Årsverkene nedenfor tilsvarer årstimene oppgitt i ramme B linje 21.
Her ønsker vi å vite hvor mange som underviser ved skolen, og hvor mange personer ved skolen som utfører enkelte oppgaver. En person kan ha en eller flere særskilte oppgaver i stillingen sin, og kan derfor måtte telles flere ganger i feltene 31..35. En og samme person kan for eksempel føres opp både som kontaktlærer og sosialpedagogisk rådgiver.
Her fylles det ut hvor mange personer som underviser på skolen. Assistenter skal ikke inkluderes, men dersom assistenter underviser regnes de som lærere uten godkjent utdanning og skal føres her. I fordelingen på hovedtrinn skal en person bare føres opp én gang, selv om vedkommende underviser på flere årstrinn. Personen skal føres på det høyeste årstrinnet vedkommende underviser. Dersom for eksempel en rektor også underviser, skal han/hun telles med.
Fylles kun ut av skoler med fast organiserte grupper. Der kontaktlærerfunksjonen for en gruppe er delt mellom flere personer, skal alle kontaktlærerne tas med her. I fordeling på hovedtrinn skal en person bare føres en gang, selv om en er kontaktlærer for elever på flere hovedtrinn. Hvis en person er kontaktlærer for elever fra flere hovedtrinn, skal han/hun føres på det høyeste årstrinnet elevene går på.
Her fylles det ut hvor mange tilsatte som er med undervisningspersonalet i undervisningen, til hjelp for enkeltelever. Dersom assistenter utfører undervisningsoppgaver regnes de ikke som assistenter, men som undervisningspersonell (lærer) og skal føres i linje 31.
Assistenter som bare utfører helsetjenester tas ikke med. Assistenter som utelukkende jobber i skolefritidsordningen skal ikke tas med her.
Her føres antall lærere som oppfyller kompetansekravene for tilsetting jf. opplæringsloven § 10-1 og privatskoleloven § 4-2. Det er kun fullført utdanning som skal registreres.
Se forskrift til opplæringsloven § 14-2,
14-3,
14-5 og privatskoleloven § 4-2 for hvilke utdanninger som er godkjent for tilsetting per i dag.
Lærerne er underlagt de kompetansekravene som gjaldt da de var ferdig utdannet. Det vil si at alle som var kvalifisert for ansettelse i stillingen da de fullførte utdannelsen sin, skal føres på undervisningspersonale som oppfyller kompetansekravene for tilsetting.
Dersom læreren underviser elever både på 1.-7. årstrinn og 8.-10. årstrinn, men bare oppfyller kompetansekravene for tilsetting for 1.-7. årstrinn, skal læreren føres i linje 38.
Formålet med disse feltene er å dimensjonere behovet for videreutdanning.
Steinerskoler og Montessoriskoler registrerer også etter kravene for tilsetting jf. privatskoleloven § 4-2. De skal ikke ta hensyn til egne krav om spesialkompetanse, kun kravene i privatskoleloven § 4-2.
Her føres antall lærere som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting jf. opplæringsloven § 10-1 og privatskoleloven § 4-2.
Se forskrift til opplæringsloven §§ 14-2, 14-3 og 14-5 og privatskoleloven § 4-2 for hvilke utdanninger som kreves for å være godkjent for tilsetting per i dag.
Lærerne er underlagt de kompetansekravene som gjaldt da de var ferdig utdannet. Det vil si at alle som var kvalifisert for ansettelse i stillingen da de fullførte utdannelsen sin, skal føres på undervisningspersonale som oppfyller kompetansekravene for tilsetting.
Dersom læreren underviser på både 1.-7. årstrinn og 8.-10. årstrinn uten godkjent kompetanse for tilsetting, skal læreren føres bare på 8.-10. årstrinn slik at læreren ikke telles dobbelt.
Dersom læreren underviser elever både på 1.-7. årstrinn og 8.-10. årstrinn, men bare oppfyller kompetansekravene for tilsetting for 1.-7. årstrinn, skal læreren føres i linje 38.
Assistenter skal ikke inkluderes, men dersom assistenter utfører undervisningsoppgaver, regnes de som undervisningspersonell som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting og skal føres her.
En som er unntatt fra kravene om tilsetting og ansatt midlertidig etter opplæringsloven § 10-6 eller på vilkår om fullført lærerutdanning etter opplæringsloven § 10-6a, skal registreres i linje 37.
Formålet med disse feltene er å dimensjonere behovet for videreutdanning.
Steinerskoler og Montessoriskoler registrerer også etter kravene for tilsetting jf. privatskoleloven § 4-2. De skal ikke ta hensyn til egne krav om spesialkompetanse, kun kravene i privatskoleloven § 4-2.
I denne rammen registreres elever som har fått enkeltvedtak om spesialundervisning, jf. opplæringsloven § 5-1 og privatskoleloven § 3-6. Alle elever som går på skolen skal registreres, selv om eleven er folkeregistrert i annen kommune. Elever som er midlertidig ved en enhet, skal kun føres på den skolen hvor eleven er tatt inn jf. opplæringsloven § 8-1.
Her registreres samlet antall elever som har fått tildeling etter enkeltvedtak på grunnlag av § 5-1 i opplæringsloven og § 3-6 i privatskoleloven.
Elever som plasseres i ramme D, skal være registrert i ramme A ved samme skole.
- Elever fra andre kommuner skal også føres her.
- Elever som har et delt undervisningstilbud mellom flere skoler, føres der de er registrert/innskrevet.
Siden både kommunen sentralt og skolene kan fylle ut feltet, må kommunen påse at elever som har fått tildeling, ikke dobbeltrapporteres eller underrapporteres.
Linje D11 var i bruk til og med skoleåret 2005/06. Fram til da ble kun de færreste elever med spesialundervisning fordelt på trinn. Feltet er beholdt fordi det er en del av det totale antallet elever med spesialundervisning. Tall før 2006/07 gir derfor ikke en fullstendig oversikt over hvordan elever med spesiaulndervisning fordeler seg på trinn.
Elever må ha vedtak om spesialundervisning for å bli plassert i alternativ opplæringsarena.
Hvis skolen har elever som tilbringer én dag i uken eller mer utenfor ordinær undervisning, skal de registreres her. Dette kan være opplegg knyttet til friluftsliv, kantinedrift m.m., men det gjelder ikke elever som gjennom avtale har fått omdisponert inntil 25 % av timetallet til fag med nasjonal læreplan. (Disse elevene føres i ramme I). Se Udir-03-2010 for bruk av alternative opplæringsarenaer.
Elever i fast avdeling for spesialundervisning skal ikke føres her, men i D13.
Det er spørsmål om antall elever som får et flertall av sine tildelte timer til spesialundervisning i (den ordinære) klassen, i grupper på to til fem elever, i grupper på seks eller flere eller alene.
Elevene skal kun registreres én gang. Summen av elever i linje 15, 16, 17 og 18, skal være lik summen i linje 12.
Her registreres antall elever som har fått tildelt timer til spesialundervisning med undervisningspersonale, gruppert etter hovedtrinn og tildelte timer per år. Den enkelte eleven skal registreres på hovedtrinnet de går på og innenfor intervallene 1-75, 76-190, 191-270 eller 271 timer per år eller mer.
Elever som også er tildelt timer med assistenter, skal i tillegg registreres i linje 26..29. Dette medfører at antall barn i linje 25 pluss barn i linje 31 vil kunne være større enn samlet antall barn som har fått tildeling i linje 12.
Elevene skal føres både på hovedtrinnsfordelingen og på kjønnsfordelingen.
Feltene som omhandler spesialundervisning med undervisningspersonale fordelt på antall timer og hovedtrinn er med i beregningen av gruppestørrelse 2.
Det samles ikke lenger inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.
Her registreres antall elever som har fått tildelt timer til spesialundervisning på grunnlag av enkeltvedtak med assistenter, gruppert etter tildelte timer per år. Den enkelte eleven skal registreres innenfor intervallene 1-75, 76-190, 191-270 eller 271 timer per år eller mer.
Elever som også er tildelt timer med undervisningspersonale, skal i tillegg registreres i linje 20..23. Dette medfører at antall barn i linje 25 pluss barn i linje 31 vil kunne være større enn samlet antall barn som har fått tildeling i linje 12.
Det samles ikke lenger inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.
Her skal skolen registrere antall elever fra andre kommuner som får spesialundervisning, fordelt etter hvilken kommune de kommer fra. Det er altså kommunen som betaler, som skal registreres.
Privatskoler og private skoler (godkjent etter opplæringsloven §2-12) skal registrere alle elever med spesialundervisning fra alle kommuner, også den kommunen som skolen er geografisk plassert i.
Det er kun elever med enkeltvedtak etter opplæringsloven § 2-8 og privatskoleloven § 3-5 som skal føres her.
Her føres alle elever som får undervisning etter opplæringsloven § 2-8 og privatskoleloven § 3-5.
Elever som har et delt undervisningstilbud mellom flere skoler, fylles ut der de er registrert/innskrevet. Det vil si at elever som plasseres i ramme E, skal være registrert i ramme A ved samme skole. Kommunen er ansvarlig for å påse at elever ikke er ført dobbelt.
Disse feltene er med i beregningen av gruppestørrelse 2
Her føres den delen av elevene som har særskilt norsk etter opplæringsloven § 2-8 eller privatskoleloven § 3-5 og som følger læreplanen i grunnleggende norsk.
Dersom elevene har sin faste tilhørighet i disse gruppene, føres antall elever ved skolen som går i egne grupper/avdeling(er) for språklige minoriteter her. Det betyr at de har hoveddelen av undervisningstiden i gruppen, selv om de kan være integrert i ordinære grupper i enkelte fag eller tema. Timeressursene til undervisningsgrupper med språklige minoriteter skal registreres i linje 5 til 8 i ramme B jf. opplæringsloven § 2-8 og privatskoleloven § 3-5.
Elever som pr. 1. oktober befinner seg på en mottaksskole, skal føres der og ikke på den skolen de normalt ville gått.
Her skal elever som får morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring registreres, fordelt etter morsmål. Det er kun elever med enkeltvedtak som skal føres. Internasjonale skoler i Norge fører ikke opp elevene under ramme E.
I første kolonne velges språk.
I andre kolonne skal det opplyses om antall elever som kun får morsmålsopplæring. Morsmålsopplæring er den undervisningen i elevens morsmål som gis til elever med annet morsmål enn norsk og samisk utover det ordinære undervisningstimetallet.
I tredje kolonne føres elever som får både morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring. Tospråklig fagopplæring er den opplæringen som skjer innenfor det ordinære undervisningstimetallet, og hvor elevens morsmål benyttes i opplæringen (for eksempel "matematikk på urdu") enten alene eller sammen med norsk.
I fjerde kolonne føres elever med bare tospråklig fagopplæring.
I femte kolonne føres elever med tilrettelagt opplæring. Etter opplæringsloven § 2-8, tredje ledd og privatskoleloven § 3-5, tredje ledd: "Når morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale, skal kommunen så langt mogleg leggje til rette for anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane." Dette gjelder når kommunen ikke kan skaffe egnet/eller kompetente lærere på morsmålet som kan ta seg av morsmålsopplæringen og/eller tospråklig fagopplæring. Selv om kommunen ikke kan skaffe kompetente lærere til dette, så har likevel elevene rett til annen tilpasset opplæring.
Sum: I siste kolonne kommer summen av elever med morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring og tilrettelagt opplæring. Dette er summen av kolonne to, tre, fire og fem. Summen kommer automatisk fram. En og samme elev kan dermed bare føres i en av kolonnene to, tre, fire og fem.
Elevene registreres her på det nivået/den skolen der de er registrert/innskrevet (men undervisningen kan være lagt til en annen skole i kommunen, eller den kan foregå hos kommunen sentralt). Kommunen må kontrollere at ingen elever er telt dobbelt eller underrapportert i ramme E.
Her skal skolen registrere antall elever fra andre kommuner som får særskilt norskopplæring og morsmålsopplæring/tospråklig fagopplæring, fordelt etter hvilken kommune elevene kommer fra. Det er altså kommunen som betaler, som skal registreres.
Privatskoler og private skoler (godkjent etter opplæringsloven § 2-12) skal registrere alle elever med særskilt norskopplæring fra alle kommuner, også den kommunen som skolen er geografisk plassert i.
Alle grupper som er opprettet etter opplæringsloven § 2-5 og § 6-2, første og annet ledd, registreres her, selv om de ikke medfører ekstra grupper ut over det man ellers ville hatt.
Gruppedeling etter opplæringsloven § 2-5 og § 6-2, første og annet ledd trenger ikke å føre til at det totale antall grupper ved skolen blir høyere. Det er kun de grupper som kommer i tillegg til de skolen uansett ville hatt med utgangspunkt i det totale elevtall på årstrinnet, som skal telles her.
I linje 1..5 registreres elever som får undervisning etter de vanligste språkene i Kunnskapsløftet.
Elever som får andre språk som fremmedspråk enn de som står ovenfor føres opp her. Språket/språkene det gjelder føres opp i merknadsfeltet.
I linje 7 og 8 registreres elever som får fordypning i engelsk og norsk.
Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.
Elever som har valgt arbeidslivsfaget i stedet for fremmedspråk eller språklig fordypning, skal føres her jf. forskrift til opplæringsloven § 1-8, femte ledd, og forskrift til privatskoleloven § 2A-6, femte ledd.
Her registreres timetallet til fysisk aktivitet utenom kroppsøving for hvert av årstrinnene (gjelder 5.-7. årstrinn), jf. forskrift til opplæringsloven § 1-1a og forskrift til privatskoleloven § 2A-9.
Timer som føres her, skal ikke registreres i ramme A linjene 1..11
Her føres antall elever per årstrinn som deltar i leksehjelpsordningen. Registrer antall elever som er påmeldt ordningen. Hvis det ikke opereres med påmeldinger, forsøk å telle antall elever som kommer innom leksehjelpen, eventuelt kom med et anslag.
Her fylles det ut antall timer leksehjelp i uka som tilbys en elev på hvert årstrinn. Det er skolens tilbud til elevene som skal føres, også i tilfeller der det ikke er noen elever som har tatt imot tilbudet, eller det ikke er noen elever på trinnet.
For timetall blir desimaler under 0,50, for eksempel 0,33, rundet
nedover. Dette kan føre til en time for lite for noen skoler. Dersom
skolen får feil tall på grunn av desimalen, kan det i stedet føres en
hel time mer på ett av trinnene, slik at det totale timetilbudet blir korrekt.
Opplysninger om skoleskyss fylles kun ut av skolene.
For enkeltelever kan skoleeier omdisponere inntil 25 prosent av timene som er fastsatt i det enkelte faget når det
er grunn til å anta at dette vil kunne føre til bedre måloppnåelse i fagene samlet sett for eleven. I linje 2 og 3 oppgis antallet elever som har fått omdisponert timer, på barne- og ungdomstrinnet.
Slik omdisponering av timer må ikke blandes sammen med spesialundervisning, utplasseringer og "alternative" undervisningsopplegg som faller utenom hensikten og kravene som ligger i ordningen, jf. Udir-1-2023 (Om fag- og timefordelingen i grunnopplæringen).
Elever som tar fag fra videregående opplæring, har tre muligheter til å hente timer. Den ene muligheten er å bruke timene til valgfag, den andre er å bruke timer fra faget utdanningsvalg og den tredje er fritak i timene i samme fag på trinnet (for eksempel kan de få fritak fra matematikktimene ved 10. trinn, dersom de tar matematikk på ungdomstrinnet). Mange vil benytte mulighetene i kombinasjon.
Her skal skolen føre elever som ikke benytter valgfagstimene til å ta fag fra videregående. Det vil si at de følger ordinær opplæring i valgfag, og tar et av de 15 valgfagene i tillegg til fag fra videregående opplæring.
Elever som bruker timer til valgfag til å ta fag fra videregående, skal ikke registreres her, de skal registreres i G19.
I06 skal vise summen av elever som tar fag fra videregående. Pass derfor på at elever som tar fag fra videregående, ikke telles dobbelt.
Fylles bare ut av de som har svart "Ja" i linje 11.
Ramme J fylles ut av skoler som har SFO-tilbud (skolen markerer "Ja" for om den har SFO-tilbud i bakgrunnsopplysninger, i rammen Generelt), eller av frittstående SFO som ikke er underlagt skole.
For frittstående SFO'er som er registrert i GSI forutsettes det en avtale med kommunen.
Antall barn i SFO fordeles på årstrinn. Det er kun barn på 1.-7. trinn som skal føres, jf. opplæringsloven § 13-7.
Dersom elever fra flere skoler samles til SFO ved en felles skole, fører skolen med SFO-tilbudet alle elevene (både egne og andre skoler sine elever) i SFO-rammen. Skolen med SFO-tilbud må i tillegg oppgi hvilke andre skoler den har SFO-elever fra i merknadsfeltet. Skolene som ikke har SFO, registrerer heller ingen elever i SFO-rammen (de markerer "Nei" for om skolen har SFO-tilbud i rammen Generelt).
Her oppgis antall barn som har 100 % plass i SFO.
Antall ansatte registreres uavhengig av stillingsprosent. Ansatte som arbeider både på skolen og i SFO, skal registreres begge steder.
Skolens administrasjon av SFO skal ikke være med her, men administrasjon skal være med for frittstående skolefritidsordninger. Rektor skal altså ikke føres. SFO-lederen skal føres i linje 3, 4 eller 5 avhengig av utdanning. Det skal ikke registreres personale til drift og vedlikehold av lokalene til skolefritidsordningen.
Antall ansatte for personale med godkjent lærerutdanning eller førskolelærerutdanning. Ansatte som arbeider både i skolen og i SFO skal registreres begge steder.
Antall ansatte for personale med fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Ansatte som arbeider både i skolen og i SFO skal registreres begge steder.
Antall ansatte for andre ansatte i SFO. Dette gjelder både ufaglærte og de med annen formell kompetanse. Ansatte som arbeider både i skolen og i SFO registreres begge steder.
Oppgi betalingssats per måned per elev for en heltidsplass og deltidsplass. Oppgi ordinær sats uten noen form for moderasjon. Hvis det er ulik pris mellom trinnene (f.eks. på grunn av gratis kjernetid på 1.-2. trinn), registreres foreldrebetaling for 3. og 4. trinn. Hvis elevene må betale ekstra for mat, skal betalingssatsen oppgis uten betaling for mat.
Dersom SFO opererer med en årlig betalingssats, skal denne deles på antallet måneder betalingen gjelder for. Hvis den årlige betalingssatsen gir mulighet til å benytte SFO 12 måneder, skal man dele den årlige betalingssatsen på 12. Hvis den er åpen 10 måneder, blir månedssatsen årlig betalingssats/10.
Oppgi hvor mange timer i uken en heltidsplass og en deltidsplass regnes som. Dersom SFO opererer med ulike deltidsplasser (gradert, for eksempel med tilbud både om 10 timer og 15 timer), oppgi det alternativet som er nærmest en deltidsplass på 10 timer.
Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO benytter inntektsgraderte betalingssatser. Inntektsgradert vil si at betalingssatsene i SFO fastsettes etter foreldrenes inntekt.
Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO har friplasser. Friplass vil si at en elev får innvilget plass i SFO hvor man er fritatt fra foreldrebetaling. Om skolen har en ordning for lokale friplasser, men det er ingen elever som går under denne ordningen i år, skal skolen registrere "Ja".
Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO har søskenmoderasjon på betalingssatsene. Søskenmoderasjon vil si at foreldrebetalingssatsen blir redusert dersom man har mer enn ett barn i SFO.
Hvor mange elever deltar i en ordning med inntektsgraderte satser?
Gratis SFO for alle elever på for eksempel 1. og 2. trinn skal ikke registreres her da det ikke er inntektsgradert.
17. Forskriftsfestede/nasjonale ordninger
K. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
Organisering av PP-tjenesten, jf. § 5-6 i opplæringsloven
Kommunen angir organiseringsform for tjenesten. Alle kommuner og fylkeskommuner er pålagt å ha en PP-tjeneste. PP-tjenesten i en kommune kan organiseres i samarbeid med andre kommuner eller med fylkeskommunen.
Vertskommuner for interkommunale tjenester med eget styre, oppgir samarbeidskommuner ved å velge disse fra listen nederst i rammen.
Kommunen angir organiseringsform for tjenesten. Vertskommuner for interkommunale tjenester med eget styre, oppgir samarbeidskommuner ved å velge disse fra listen nederst i rammen.
5. Kommuner som deltar i interkommunal tjeneste, angir navn på vertskommune
Kommunen angir organiseringsform for tjenesten. Vertskommuner for interkommunale tjenester med eget styre, oppgir samarbeidskommuner ved å velge disse fra listen nederst i rammen.
Samordning med PPT i videregående opplæring
6. Samordnet med PPT i videregående opplæring
Stillingsgrupper og utdanningsbakgrunn i PP-tjenesten, i stillingsprosent (1 årsverk = 100)
Fylles bare ut av de som har svart "Ja" i linje 1 eller 2.
Vertskommuner for interkommunale tjenester rapporterer samlet for hele tjenesten.
Andre kommuner som benytter PP-tjenester fra denne enheten
Fylles bare ut av de som har svart "Ja" i linje 2.
Her føres opp hvilke kommuner som benytter PP-tjenester fra denne kommunen.
Fordrevne ukrainske elever
Fordrevne fra Ukraina skal føres både i ramme E og i ramme L.
Skolene registrerer elever som får et fullverdig eller delvis tilbud ved skolen. Kommunen sørger for at de som ikke blir rapportert ved skolene, legges inn på kommunen sentralt, slik at kommune-summen viser et totalt bilde.
Med et fullverdig opplæringstilbud menes et tilbud i tråd med opplæringsloven. Både de som får et opplæringstilbud som ikke er fullverdig og de som ikke får et opplæringstilbud i det hele tatt, skal registreres i linje 2.
Egne undervisningsgrupper
Morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring
En elev skal her kun føres i én av kolonnene.
Hvis en elev både får tilrettelagt opplæring og morsmålsopplæring/tospråklig fagopplæring, kan eleven registreres på alternativet hen har flest timer i.