GSI21, Korona Gr vår
Generelt


Til skolene som skal registrere:
Adresser på de enheter som ligger i Nasjonalt Skoleregister (http://nsr.udir.no/), vil automatisk bli hentet inn i GSI. Det er derfor ikke mulig å endre adressedata direkte i skjema. Hvis adressedata skal endres, må det gis en melding til SSB om dette. Det gjør du ved å klikke på knappen "Adresse" i knapperaden. Da vil det komme opp et skjema der en skriver på endringene og klikker Send. Dermed vil SSB oppdatere Virksomhets- og foretaksregisteret og Enhetsregisteret i Brønnøysund. Deretter overføres data til NSR, og neste dag vil GSI hente data fra NSR. Data skal da være oppdatert i GSI.

Under SFO skal man registrere "Ja" dersom man har tilbud om SFO. Uavhengig av om elevene utnytter seg av tilbudet.


Merknadsfeltet kan brukes til å gi utfyllende informasjon. Feltet er ikke offentlig tilgjengelig, da det i noen tilfeller inneholder taushetsbelagte opplysninger. 

Til skoleeier/kommune:

De fleste opplysningene registreres på skolenivå. Det som er registrert på skolene skal ikke registreres på kommunen sentralt, siden det blir dobbeltregistrering. Opplysninger om PPT (i ramme K) fylles imidlertid ut på kommunen sentralt. Det kan også være andre opplysninger som ikke passer å registrere på skolenivå, for eksempel registrerer noen kommuner lærerressurser til særskilt språkopplæring på kommunen sentralt i stedet for på skolenivå. 

Tall fra skolene i kommunen og tall for kommunen sentralt summeres opp og vises på kommunenivå.

A. Stengning i perioden (tidsperiode 4. januar til 12. mars)
Har skolen holdt stengt som følge av koronasituasjonen på et tidspunkt mellom 4. januar og 12. mars? 
Svar ja på spørsmålet dersom hele eller deler av skolen har vært stengt i perioden som følge av koronasituasjonen (smitteutbrudd/karantene/vedtak fra kommuneoverlege etc.). Skolen kan registreres stengt uavhengig av om elever med foreldre i kritiske samfunnsfunksjoner, elever med nedsatt funksjonsevne/sårbare barn har hatt et tilbud på skolen. Skolen kan registrere som stengt også dersom skolen har gitt et digitalt tilbud. Når klasser har rullerende/alternerende oppmøte på skolen som følge av rødt nivå, skal det ikke defineres som stengt.
Hvis ja, hvor lenge måtte skolen (eventuelt enkelte kohorter/klasser/trinn) holde stengt?

 

Hvis stengt i perioden 4. januar til 12. mars, har skolen hatt et tilbud på skolen til...
Hvis stengt flere ganger, svar for den gangen flest elever var omfattet av stengingen
Har skolen fått tilbakemelding fra lærere om at de har utfordringer med å få tak i en eller flere elever i perioden 4. januar til 12. mars?
B. Organisering (tidsperiode uke 10)
Kunne alle elever være fysisk til stede hele skoledagen eller har det vært praktisert rullerende oppmøte i uke 10?
Hele eller deler av perioden – minimum en dag. Velg svaralternativet som best mulig beskriver organiseringen. Utdyp gjerne i merknadsfeltet i genereltrammen.
Undervisning på skolen og opplæring hjemme i uke 10

Elevene på trinnet har fått opplæring: (velg et alternativ for hvert trinn)
Linje 2. - 11.

 

Lærere med fravær i uke 10
Her registreres antall lærere som hadde minst én fraværsdag i uke 10 (8.-12. mars). Hver lærer skal kun telles en gang. Registrer viktigste årsak/én av årsakene.
Elever med fravær i uke 10
Her registreres antall elever som hadde minst én fraværsdag i uke 10 (8.-12. mars). Hver elev skal kun telles en gang. Registrer viktigste årsak/én av årsakene.
C. Personale (tidsperiode 4. januar til 12. mars)
Har skolen benyttet personale som har en annen funksjon på skolen som lærer i perioden fra 4. januar til 12. mars? (minimum en dag)
Her registreres antall personale som har en annen funksjon på skolen, men som har fungert som lærer på et tidspunkt i perioden 4. januar til 12. mars. Ansatte/personer uten lærerutdanning, skal ikke registreres her hvis de er i lærerstilling til vanlig.
Vikarbruk
Angi vikarer som er satt inn utenfra grunnet koronarelatert fravær, symptomer eller ansatte i risikogruppe i perioden 4. januar til 12. mars.
Med vikarer utenfra menes vikarer som ikke jobber på skolen i det daglige (rund av til hele dager).
D. Spesialundervisning og særskilt språkopplæring (tidsperiode 4. januar til 12. mars)
Spesialundervisning og særskilt norskopplæring
Antall elever som har tildelt timer til spesialundervisning som har fått færre timer enn normalt/planlagt i perioden 4. januar til 12. mars.
Har skolen oversikt over timer til spesialundervisning som elever med tildelte timer har gått glipp av i perioden 4. januar til 12. mars?
Antall elever med tildelte timer til særskilt språkopplæring som har fått færre timer enn normalt/planlagt i perioden 4. januar til 12. mars.
Har skolen oversikt over timer til særskilt språkopplæring som elevene har gått glipp av i perioden 4. januar til 12. mars?
E. Kostnader
Kostnader av smitteverntiltak i perioden 4. januar - 12. mars
Har skolen hatt økte kostnader knyttet til smittevernstiltak i perioden 4. januar - 12. mars til:
Har skolen mottatt ekstra økonomiske midler fra kommunen som følge av ekstra utgifter relatert til korona? 
F. SFO (tidsperiode 4. januar til 12. mars)
Har SFO måttet holde stengt eller redusere åpningstiden i perioden 4. januar til 12 mars? (en dag eller mer)