Det er tilstanden ved den enkelte voksenopplæringsinstitusjonen/enheten per 1. oktober som skal danne grunnlaget for utfyllingen.
Dersom en voksenopplæringsinstitusjon har fått tildelt ressurser fra skoleeieren for skoleåret, men har valgt å disponere dem på en annen måte enn forutsatt, er det voksenopplæringsinstitusjonens disponering som skal registreres, ikke tildelingen.
Voksenopplæringsinstitusjonen skal registrere alle deltakere som går ved opplæringsinstitusjonen, selv om de er folkeregistrert i en annen kommune. Dette innebærer også at det kan forekomme voksenopplæringsinstitusjoner som har ressurser uten deltakere.
Antall deltakere fra andre kommuner kommer fram i ramme A. "Deltakere i voksenopplæring på grunnskolens område".
Videregående skoler som driver opplæring på grunnskolens område i kriminalomsorgen, skal ikke rapportere deltakere eller ressurser som går til dem i GSI.
Adresser på de enheter som ligger i Nasjonalt Skoleregister (http://nsr.udir.no/) vil automatisk bli hentet inn i GSI. Det er derfor ikke mulig å endre adressedata direkte i skjema. Hvis adressedata skal endres, må det gis en melding til SSB om dette. Det gjør du ved å klikke på knappen "Adresse" i toppen av skjemaet. Da vil det komme opp et skjema der en skriver på endringene og klikker Send. Dermed vil SSB oppdatere Virksomhets- og foretaksregisteret og Enhetsregisteret i Brønnøysund. Deretter overføres data til NSR, og neste dag vil GSI hente data fra NSR. Data skal da være oppdatert i GSI.
Ifølge § 4A-1 i opplæringsloven har personer over opplæringspliktig alder som trenger grunnskoleopplæring, individuell rett til slik opplæring. Kommunen plikter å gi slik opplæring til personer som ikke har fullført grunnskolen, personer som har fullført grunnskolen, men likevel trenger mer grunnskoleopplæring, samt norske borgere så vel som utlendinger med bosettingstillatelse, arbeids- og/eller oppholdstillatelse eller kollektivt vern. Asylsøkere har ingen rett til grunnskoleopplæring for voksne, men kan delta i opplæringen dersom kommunen har slike tiltak i gang.
Deltakere som får undervisning i henhold til § 4A-1 skal føres i linjene 1..3.
Her registreres antall deltakere som kun får grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1, fordelt på menn og kvinner - bortsett fra deltakere fra språklige minoriteter. I voksenopplæringsskjemaet defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Hvis deltakerne i grunnskoleopplæring (språklige minoriteter unntatt) etter § 4A-1 også får opplæring etter § 4A-2 (spesialundervisning), skal deltakerne ikke føres her, men i linje 8.
Her registreres antall deltakere fra språklige minoriteter som kun får grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1, fordelt på menn og kvinner. I voksenopplæringsskjemaet defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Hvis deltakerne i grunnskoleopplæring (fra språklige minoriteter) etter § 4A-1 også får opplæring etter § 4A-2 (spesialundervisning), skal deltakerne ikke føres her, men i linje 9.
Her registreres antall deltakere med enkeltvedtak om spesialundervisning etter § 4A-2,
der all opplæring gis som spesialundervisning, fordelt på menn og
kvinner - bortsett fra deltakere fra språklige minoriteter. I
voksenopplæringsskjemaet defineres språklige minoriteter som deltakere
med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Hvis deltakerne med spesialundervisning etter § 4A-2 også får grunnskoleopplæring etter § 4A-1, skal de føres opp i linje 8.
Her registreres antall deltakere fra språklige minoriteter med enkeltvedtak om spesialundervisning etter § 4A-2, der all opplæring gis som spesialundervisning, fordelt på menn og kvinner. I voksenopplæringsskjemaet defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Hvis deltakerne med spesialundervisning etter § 4A-2 også får grunnskoleopplæring etter § 4A-1, skal de føres opp i linje 9.
Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.
Her registreres antall deltakere med enkeltvedtak om spesialundervisning etter § 4A-2, som både mottar grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1 og spesialundervisning etter § 4A-2, fordelt på menn og kvinner - bortsett fra deltakere fra språklige minoriteter. I voksenopplæringsskjemaet defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Deltakere som føres her, skal ikke føres i linje 1 eller 4.
Her registreres antall deltakere fra språklige minoriteter med enkeltvedtak om spesialundervisning etter § 4A-2, som både mottar grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1 og spesialundervisning etter § 4A-2, fordelt på menn og kvinner. I voksenopplæringsskjemaet defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Deltakere som føres her, skal ikke føres i linje 2 eller 5.
Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.
Skolen/institusjonen/kommunen skal registrere hvor mange deltakere som blir finansiert av en annen kommune. Skolen deltakerne går på (ev. kommunen dersom undervisningen foregår sentralt), skal føre kommunen som er økonomisk ansvarlig i linje 25. Kommunen er ansvarlig for å påse at antall deltakere som blir finansiert av en annen kommune, verken blir underrapportert eller telt dobbelt i GSI.
Alle årstimer føres i 60 minutters enheter.
Det er kun tiden hvor læreren underviser deltakere, som skal registreres (leseplikten).
I GSI etterspørres kun undervisningstimene og eventuelt timer til arbeidsoppgaver som medfører reduksjon i årsrammen for undervisning.
I GSI registreres den faktiske tilstanden ved opplæringsinstitusjonen. Dette innebærer at der disponerte timer avviker fra tildelte timer fra skoleeier, skal disponerte timer legges til grunn for utfyllingen.
Her føres årstimer som gis til undervisning ved voksenopplæringsinstitusjonen i inneværende skoleår av personale med godkjent lærerutdanning som utfører undervisningsoppgaver.
Som undervisningspersonale med godkjent utdanning regnes en person som enten har pedagogisk bakgrunn i samsvar med kravene i rammeplanene for lærerutdanningene med forskrifter, eller har tilsvarende kompetanse, jf forskrift til opplæringsloven § 14-1, første ledd.
Her føres årstimer som gis til undervisning ved voksenopplæringsinstitusjonen inneværende skoleår av undervisningspersonale uten formell pedagogisk kompetanse, og som utfører undervisningsoppgaver.
Dersom assistenter utfører undervisningsoppgaver, regnes de som undervisningspersonell uten godkjent utdanning. De føres da her og ikke i ramme C linje 11.
Her føres årstimer som går til grunnskoleopplæring etter § 4A-1, og som regnes som undervisning.
Årstimer føres i 60 minutters enheter.
Her føres årstimer som går til spesialundervisning etter § 4A-2, og som regnes som undervisning.
Årstimer føres i 60 minutters enheter.
Merk at årsverkene telles i stillingsprosent, dvs. at ett årsverk skrives som 100.
En person som for eksempel har halv stilling som rektor og halv stilling som undervisningspersonell skal registreres med 50 på rektor og 50 på undervisning, men under "Talet på undervisningspersonale" (linje 13) registreres all bemanning ved institusjonen/kommunen sentralt samlet.
Dvs. at hvis ansatte er tilknyttet ulike arbeidsområder, telles de bare én gang under "Talet på undervisningspersonale".
Årsverk av undervisningspersonale regnes ut ved hjelp av årstimene og voksenopplæringssenteret sitt gjennomsnittlige leseplikttall.
Fra årstimer til årsverk: For å beregne antall årsverk basert på årstimer brukes følgende formel: Årstimer * 100 / gjennomsnittlig leseplikttall.
Voksenopplæringskalkulatoren kan brukes til å beregne årsverk basert på årstimer, dersom voksenopplæringsinstitusjonen kun vet antall årstimer til undervisningspersonale.
Omfatter den samlede tidsressursen som er avsatt til administrative og pedagogiske lederoppgaver i henhold til SFS2213. I voksenopplæringen er det ikke alltid tilsatt rektor, slik at det er en annen som ivaretar de administrative og pedagogiske lederoppgavene. Disse årsverkene føres eventuelt også her.
Her føres årsverk av personale med godkjent lærerutdanning som utfører undervisningsoppgaver.
Som undervisningspersonale med godkjent utdanning regnes en person som enten har pedagogisk bakgrunn i samsvar med kravene i rammeplanene for lærerutdanningene med forskrifter, eller har tilsvarende kompetanse, jf forskrift til opplæringsloven § 14-1, første ledd.
Årsverkskalkulatoren kan brukes til å beregne årsverk basert på årstimer, dersom voksenopplæringsinstitusjonen kun vet antall årstimer til undervisningspersonale.
Her føres årsverk som gis til undervisning ved voksenopplæringsinstitusjonen i inneværende skoleår av undervisningspersonale uten formell pedagogisk kompetanse, og som utfører undervisningsoppgaver.
Dersom assistenter utfører undervisningsoppgaver, regnes de som undervisningspersonell uten godkjent utdanning. De føres da her og ikke i ramme C linje 11.
Årsverkskalkulatoren kan brukes til å beregne årsverk basert på årstimer, dersom voksenopplæringsinstitusjonen kun vet antall årstimer til undervisningspersonale.
Her føres årsverk som går til grunnskoleopplæring etter § 4A-1, og som regnes som undervisning.
Årsverkskalkulatoren kan brukes til å beregne årsverk basert på årstimer, dersom voksenopplæringsinstitusjonen kun vet antall årstimer til undervisningspersonale.
Her skal årsverk til assistent registreres. Assistentkalkulatoren kan brukes til å beregne årsverk basert på årstimer, dersom skolen kun vet antall årstimer til assistent. Dersom en skole har omgjort tildelte lærertimer til assistenttimer, skal disse registreres her.
Dersom assistenter utfører undervisningsoppgaver, regnes de ikke som assistenter, men som undervisningspersonell uten godkjent utdanning.
Tid til assistenter som bare utfører helsetjenester, tas ikke med. Vaktmestertjenester og lærlinger skal heller ikke registreres.
Årsverk, i stillingsprosent, til kontorteknisk personale
Her registreres antall personer som utfører undervisningsoppgaver i voksenopplæringsinstitusjonen/kommunen sentralt i forbindelse med deltakere som får opplæring etter § 4A-1 og § 4A-2. Hver person registreres ikke mer enn én gang i linje 13, selv om vedkommende arbeider på ulike områder.
Her registrerer kommunen (ev. opplæringsinstitusjonen) all timetildeling til spesialundervisning på grunnlag av enkeltvedtak.
Deltakere som plasseres i D, skal være registrert i ramme A ved samme skole.
Kommunen må påse at antall undervisningstimer og antall deltakere som får spesialundervisning med undervisningspersonale/assistenter, ikke dobbeltrapporteres eller underrapporteres.
Her registreres antall deltakere som har fått tildelt timer til spesialundervisning med undervisningspersonale, gruppert etter tildelte timer per år. Med tildelte timer menes her det antall timer den enkelte deltaker har fått enkeltvedtak på. Den enkelte deltaker skal registreres innenfor intervallene 1-75, 76-190, 191-270, 271 timer eller mer per år.
Deltakere som også er tildelt timer med assistenter, skal i tillegg registreres i linje 7..12. Dette medfører at antall deltakere i linje 6 pluss deltakere i linje 12 vil kunne være større enn samlet antall deltakere i spesialundervisning registrert i linje 7 og linje 11 i ramme A.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Her registreres antall deltakere som har fått tildelt timer til spesialundervisning på grunnlag av enkeltvedtak med assistenter, gruppert etter tildelte timer per år. Med tildelte timer menes her det antall timer den enkelte deltaker har fått enkeltvedtak på. Den enkelte deltaker skal registreres innenfor intervallene 1-75, 76-270 eller 271 timer eller mer per år.
Deltakere som også er tildelt timer med undervisningspersonale, skal i tillegg registreres i linje 1..4. Dette medfører at antall deltakere i linje 6 pluss deltakere i linje 12 vil kunne være større enn samlet antall deltakere i spesialundervisning registrert i linje 7 og linje 11 i ramme A.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.