Det er tilstanden ved den enkelte voksenopplæringsinstitusjon per 1. oktober 2013 som skal danne grunnlaget for utfyllingen. Dersom en voksenopplæringsinstitusjon har fått tildelt ressurser fra skoleeieren for skoleåret 2013-14 og voksenopplæringsinstitusjonen har valgt å disponere dem på en annen måte enn forutsatt, er det voksenopplæringsinstitusjonens disponering som skal registreres, ikke tildelingen. Dette gjelder også deltakere som hører hjemme i en annen kommune enn den skolen de går på: Voksenopplæringsinstitusjonen skal fylle ut data for alle deltakere som får opplæring etter opplæringsloven § 4A-1 eller § § 4A-2 som er registrert ved voksenopplæringsinstitusjonen, og ressursene som går til dem - ikke bare deltakere og ressurser knyttet til deltakere bosatt i egen kommune. Dette innebærer også at det kan forekomme voksenopplæringsinstitusjoner som har ressurser uten elever.
Antall deltakere fra (og i) andre kommuner kommer fram i ramme A. "Deltakere i voksenopplæring på grunnskolens område".
Videregående skoler som driver opplæring på grunnskolens område i kriminalomsorgen skal ikke rapportere deltakere eller ressursene som går til dem i GSI.
Adresser på de enheter som ligger i Nasjonalt Skoleregister (http://nsr.udir.no/) vil automatisk bli hentet inn i GSI. Det er derfor ikke mulig å endre adressedata direkte i skjema. Hvis adressedata skal endres, må det gis en melding til SSB om dette. Det gjør du ved å klikke knappen "Melde endring" i toppen av skjemaet. Da vil det komme opp et skjema der en skriver på endringene og klikker Send. Dermed vil SSB oppdatere Virksomhets- og foretaksregisteret og Enhetsregisteret i Brønnøysund. Deretter overføres data til NSR, og neste dag vil GSI hente data fra NSR. Data skal da være oppdatert i GSI.
I ramme A skal alle deltakere ved opplæringsinstitusjonen, ev. alle deltakere som får voksenopplæring i regi av kommunen, registreres - uavhengig av hvilken kommune de tilhører, og uavhengig av hvem som finansierer opplæringen.
Ifølge § 4A-1 i opplæringsloven har personer over opplæringspliktig alder som trenger grunnskoleopplæring individuell rett til slik opplæring. Kommunen plikter å gi slik opplæring til personer som ikke har fullført grunnskolen, personer som har fullført grunnskolen, men likevel trenger mer grunnskoleopplæring, samt norske så vel som utlendinger med bosettingstillatelse, arbeids- og/eller oppholdstillatelse eller kollektivt vern. Asylsøkere har ingen rett til grunnskoleopplæring for voksne, men kan delta i opplæringen dersom kommunen har slike tiltak i gang.
Deltakere som får undervisning i henhold til § 4A-1 skal føres i linjene 1..3.
Her registreres antall deltakere som kun får grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1, fordelt på menn og kvinner - bortsett fra elever fra språklige minoriteter. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Hvis deltakerne i grunnskoleopplæring (språklige minoriteter unntatt) etter § 4A-1 også får opplæring etter § 4A-2 (spesialundervisning), skal deltakerne ikke føres her, men i linje 8.
Her registreres antall deltakere fra språklige minoriteter som kun får grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1, fordelt på menn og kvinner. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Hvis deltakerne i grunnskoleopplæring (fra språklige minoriteter) etter § 4A-1 også får opplæring etter § 4A-2 (spesialundervisning), skal deltakerne ikke føres her, men i linje 9.
I linjene 4..7 registreres deltakere som kun har spesialundervisning etter § 4A-2. Ifølge § 4A-2 har voksne som ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet for voksne, rett til spesialundervisning. Dette gjelder også voksne som har særlige behov for opplæring for å kunne utvikle eller vedlikeholde grunnleggende ferdigheter.
Deltakere i spesialundervisning etter § 4A-2, som også får grunnskoleopplæring etter § 4A-1 skal ikke føres her, men i linjene (8..11).
Her registreres antall deltakere som kun får spesialundervisning for voksne etter § 4A-2, fordelt på menn og kvinner - bortsett fra elever fra språklige minoriteter. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk. Hvis deltakerne i spesialundervisning etter § 4A-2 også får grunnskoleopplæring etter § 4A-1, skal de føres i linje 8.
Her registreres antall deltakere fra språklige minoriteter som kun får spesialundervisning for voksne etter § 4A-2, fordelt på menn og kvinner. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Hvis deltakerne i spesialundervisning etter § 4A-2 også får grunnskoleopplæring etter § 4A-1, skal de føres opp i linje 9.
Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.
Her oppgis personer som både får undervisning etter opplæringslovens § 4A-1 om rett til grunnskoleopplæring for voksne og som også får spesialundervisning etter § 4A-2 i tillegg til undervisning etter § 4A-1.
Her registreres antall deltakere som både får grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1 og spesialundervisning etter § 4A-2, fordelt på menn og kvinner - bortsett fra elever fra språklige minoriteter. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Her registreres antall deltakere fra språklige minoriteter som både får grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1 og spesialundervisning etter § 4A-2, fordelt på menn og kvinner. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.
Her registreres antall deltakere som får opplæring etter § 4A-1 og § 4A-2, unntatt elever fra språklige minoriteter. Fordelt på aldersgrupper, kjønn og om de får opplæring kun etter § 4A-1 eller kun etter § 4A-2, eller etter både § 4A-1 og § 4A-2. Aldersfordelingen til elever fra språklige minoriteter registreres i linjene (18..22).
Her registreres antall deltakere fra språklige minoriteter som får opplæring etter § 4A-1 og § 4A-2 fordelt på aldersgrupper, kjønn og om de får opplæring kun etter § 4A-1 eller kun etter § 4A-2, eller etter både § 4A-1 og § 4A-2. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.
Antall deltakere i voksenopplæringen etter § 4A-1 og § 4A-2 som er folkeregistrert i andre kommuner, og dermed finansieres av andre kommuner.
Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.
Det er kun tiden hvor læreren underviser elever som skal registreres (leseplikten).
I ramme B gis opplysninger om årstimer som personalet bruker til ulike formål. Både utførte timer fram til 1. oktober og det som er planlagt for resten av skoleåret skal registreres. I GSI registreres den faktiske tilstanden ved opplæringsinstitusjonen. Dette innebærer at der disponerte timer avviker fra tildelte timer fra skoleeier skal disponerte timer legges til grunn for utfyllingen. Det innebærer også at alle timer registreres, uansett hvilken kommune deltakerne kommer fra, og uavhengig av hvem som betaler for opplæringen.
Timene fordeles på grunnskoleopplæring (§ 4A-1) og spesialundervisning (§ 4A-2).
Her registreres antall årstimer brukt til/planlagt brukt til grunnskoleopplæring etter § 4A-1, og som regnes som undervisning.
Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter
Her registreres antall årstimer brukt til/planlagt brukt til spesialundervisning etter § 4A-2, og som regnes som undervisning.
Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter
I linje 4..9 registreres andre årstimer (ikke undervisning) i forbindelse med grunnskoleopplæring og spesialundervisning for voksne samlet.
Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter
Omfatter den delen av tidsressursen til administrative og pedagogiske lederoppgaver som benyttes til rådgiver- og sosiallærertjeneste. Rådgiver-/sosialtjeneste er ikke avtalefestet for voksenopplæringen, men eventuelle årstimer til slike tjenester i voksenopplæringen skal likevel registreres her.
Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter
Totalt antall årstimer, som er en del av pedagogenes stillinger og som er satt av til pedagogisk veiledning, utviklingsarbeid, pedagogiske styrkingstiltak, samråding, plan- og utviklingstimer mv.
Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter
Timer til personer som er tilsatt ved skolen og som er pålagt å være vikar i deler av, eller hele stillingen. Timene her omfatter kun de årstimene som er en del at vedkommendes stilling, men som ikke er registrert i andre linjer her.
Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter
Årstimer til tidsressurspott til bruk ved den enkelte skole i henhold til SFS2213, pkt. 6 a, som ikke er ført under noen av de andre kategoriene i ramme B, føres her. Her skal kun føres årstimer som er brukt til å redusere årsrammen for undervisning for undervisningspersonalet. Dersom alle eller noen av disse årstimene brukes til å styrke lærertettheten, skal disse timene føres i linje 1 og 2. Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter.
Antall timer til redusert årsramme i henhold til SFS2213, pkt. 4, for lærere over 55 år føres her. Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter.
Her føres andre årstimer i forbindelse med grunnskoleopplæring for voksne, som ikke er tatt med i linjene over. Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter.
Merk at årsverkene telles i stillingsprosent, dvs. at ett årsverk er 100 prosent. (For en person som f.eks. har halv stilling som rektor og halv stilling som undervisningspersonell skal det registreres 50 prosent på rektor og 50 prosent på undervisning, men under "Bemanning i antall personer" (linje 17) registreres all bemanning ved institusjonen/kommunen sentralt samlet. Dvs. at hvis ansatte er tilknyttet ulike arbeidsområder, telles de bare én gang under "Bemanning".
Omfatter rektor/leder av voksenopplæringen og kun den tidsressurs som er avsatt til administrative og pedagogiske lederoppgaver. I voksenopplæringen er det ikke alltid tilsatt rektor, slik at det er en annen som ivaretar de administrative og pedagogiske lederoppgavene.
Omfatter undervisningsinspektør og kun den tidsressurs som er avsatt til administrative og pedagogiske lederoppgaver.
Årsverk, i stillingsprosent, til personale med godkjent lærerutdanning som utfører undervisningsoppgaver.
Som undervisningspersonale med godkjent utdanning regnes en person som enten har pedagogisk bakgrunn i samsvar med kravene i rammeplanene for lærerutdanningene med forskrifter, eller har tilsvarende kompetanse, eller av skoleeier er ansett for å ha tilstrekkelig kompetanse til å undervise voksne.
Årsverk, i stillingsprosent, til personale uten formell pedagogisk kompetanse som er tilsatt i voksenopplæring, og som utfører undervisningsoppgaver, registreres her.
Omfatter den delen av tidsressursen til administrative og pedagogiske lederoppgaver som benyttes til rådgiver- og sosiallærertjeneste. Rådgiver-/sosialtjeneste er ikke avtalefestet for voksenopplæringen, men eventuelle årsverk til slike tjenester i voksenopplæringen skal likevel registreres her. Årsverkene som føres her tar utgangpunkt i ramme B linje 4.
Feltet har endret navn fra rådgiver/sosiallærer, men er identisk med tidligere år.
Her føres de årsverkene som er en del av pedagogenes stillinger og som er satt av til pedagogisk veiledning, utviklingsarbeid, pedagogiske styrkingstiltak, samråding, plan- og utviklingstimer mv. Årsverkene som føres her tar utgangspunkt i ramme B linje 5 "Årstimer til pedagogisk veiledning, utviklingsarbeid mv."
Årsverk til tidsressurspott til bruk ved den enkelte skole i henhold til SFS2213, pkt. 6 a, føres her. Årsverkene som føres her tar utgangspunkt i ramme B linje 7 "Årstimer til tidsressurspott."
Årsverk, i stillingsprosent til redusert årsramme for seniortiltak i henhold til SFS2213, pkt. 4, for lærere over 55 år føres her.
Her føres årsverk utført av undervisningspersonale til annet enn undervisning i forbindelse med grunnskoleopplæring for voksne, som ikke er tatt med i linjene over
Årsverk, i stillingsprosent, til tilsatte som har oppgaver knyttet til undervisningen, og som har kommunale arbeidsvilkår. Hvis en assistent faktisk utfører undervisningsoppgaver, regnes han/hun ikke som assistent, men som undervisningspersonale uten godkjent lærerutdanning.
Årsverk, i stillingsprosent, til kontorteknisk personale
Her registreres antall personer som utfører undervisningsoppgaver og pedagogiske/administrative lederoppgaver i voksenopplæringsinstitusjonen/kommunen sentralt i forbindelse med deltakere som får opplæring etter § 4A-1 og § 4A-2. Hver person registreres ikke mer enn én gang i linje 17, selv om vedkommende arbeider på ulike områder.
Kommunen, ev. opplæringsinstitusjonen, fyller ut opplysninger om spesialundervisning for inneværende skoleår.
Her registrerer kommunen (ev. opplæringsinstitusjonen) alle søknader og all timetildeling til spesialundervisning på grunnlag av enkeltvedtak i kommunen. Også deltakere hjemmehørende i kommunen, som får spesialundervisning etter § 4A-2 i regi av en annen kommune føres her. Deltakere fra andre kommuner føres ikke her. Dette betyr at at antall deltakere som blir registrert i ramme D kan avvike fra antall deltakere med spesialundervisning, som blir registrert i ramme A.
Kommunen må påse at søknader, tilrådinger, antall undervisningstimer og antall deltakere som får spesialundervisning med undervisningspersonale/assistenter ikke underrapporteres eller dobbeltrapporteres.
Her føres det tallet på deltakere som er meldt til PPT, både de som venter på utredning, og de som er vurdert. De som har fått tilråding over flere år, skal også tas med. Dersom skolene selv fyller ut denne linjen, må kommunen påse at det ikke dobbeltrapporteres eller underrapporteres. I kommuner hvor PP-tjenesten er delegert til de enkelte opplæringsinstitusjonene, fyller disse selv ut linje 1.
Her føres tallet på deltakere som er tilrådd spesialundervisning, også de deltakerne som har en tilråding som gjelder for flere år. Dersom skolene selv fyller ut linje 2, må kommunen påse at det ikke dobbeltrapporteres eller underrapporteres. I kommuner hvor PP-tjenesten er delegert til de enkelte opplæringsinstitusjonene, fyller disse selv ut linje 2.
Med tildelte timer menes her det antall timer den enkelte deltaker har fått enkeltvedtak på. Den enkelte deltaker skal registreres innenfor intervallene inntil 75, 76-190, 191-270, 271 eller mer, og 76-270 timer (à 60 minutter) per år.
Deltakere som også er tildelt timer med assistenter, skal i tillegg registreres i linje 9..14. Dette medfører at antall deltakere i linje 8 pluss deltakere i linje 14 vil kunne være større enn samlet antall deltakere i spesialundervisning registrert i linje 7 og linje 11 i ramme A.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.
Her registreres antall deltakere som har fått tildelt timer til spesialundervisning på grunnlag av enkeltvedtak, med assistenter, gruppert etter tildelte timer per år. Med tildelte timer menes her det antall timer den enkelte deltaker har fått enkeltvedtak på. Den enkelte deltaker skal registreres innenfor intervallene inntill75, 76-270 eller 271 (àv 60 minutter) timer per år eller mer.
Deltakere som også er tildelt timer med undervisningspersonale, skal i tillegg registreres i linje 3..6. Dette medfører at antall deltakere i linje 8 pluss deltakere i linje 14 vil kunne være større enn samlet antall deltakere i spesialundervisning registrert i linje 7 og linje 11 i ramme A.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.
Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.
Her føres hvor opplæringen foregår. Det er mulig å svare ja på flere linjer.
Her føres det på hvilke tidspunkt undervisningen foregår. Det er mulig å svare ja på flere linjer.