GSI13, Vo-enhet
Generelt

Det er tilstanden ved den enkelte voksenopplæringsinstitusjon per 1. oktober 2013 som skal danne grunnlaget for utfyllingen. Dersom en voksenopplæringsinstitusjon har fått tildelt ressurser fra skoleeieren for skoleåret 2013-14 og voksenopplæringsinstitusjonen har valgt å disponere dem på en annen måte enn forutsatt, er det voksenopplæringsinstitusjonens disponering som skal registreres, ikke tildelingen. Dette gjelder også deltakere som hører hjemme i en annen kommune enn den skolen de går på: Voksenopplæringsinstitusjonen skal fylle ut data for alle deltakere som får opplæring etter opplæringsloven § 4A-1 eller § § 4A-2 som er registrert ved voksenopplæringsinstitusjonen, og ressursene som går til dem - ikke bare deltakere og ressurser knyttet til deltakere bosatt i egen kommune. Dette innebærer også at det kan forekomme voksenopplæringsinstitusjoner som har ressurser uten elever.

Antall deltakere fra (og i) andre kommuner kommer fram i ramme A. "Deltakere i voksenopplæring på grunnskolens område".

Videregående skoler som driver opplæring på grunnskolens område i kriminalomsorgen skal ikke rapportere deltakere eller ressursene som går til dem i GSI.

Adresser på de enheter som ligger i Nasjonalt Skoleregister (http://nsr.udir.no/) vil automatisk bli hentet inn i GSI. Det er derfor ikke mulig å endre adressedata direkte i skjema. Hvis adressedata skal endres, må det gis en melding til SSB om dette. Det gjør du ved å klikke knappen "Melde endring" i toppen av skjemaet. Da vil det komme opp et skjema der en skriver på endringene og klikker Send. Dermed vil SSB oppdatere Virksomhets- og foretaksregisteret og Enhetsregisteret i Brønnøysund. Deretter overføres data til NSR, og neste dag vil GSI hente data fra NSR. Data skal da være oppdatert i GSI.

A. Deltakere i voksenopplæring på grunnskolens område.
Alle deltakere ved opplæringsinstitusjonen skal registreres her, uavhengig av hvem som betaler for opplæringen. Tallene gjelder per 1. oktober.

I ramme A skal alle deltakere ved opplæringsinstitusjonen, ev. alle deltakere som får voksenopplæring i regi av kommunen, registreres - uavhengig av hvilken kommune de tilhører, og uavhengig av hvem som finansierer opplæringen.

Deltakere med kun ordinær grunnskoleopplæring etter § 4A-1
Her oppgis personer som bare får undervisning etter opplæringsloven § 4A-1 om rett til grunnskoleopplæring for voksne. Personer som også får spesialundervisning etter § 4A-2 i tillegg til undervisning etter § 4A-1, skal ikke føres opp her, men registreres under deltakere med både ordinær grunnskoleopplæring etter § 4A-1 og spesialundervisning etter § 4A-2 (linje 8..11)

Ifølge § 4A-1 i opplæringsloven har personer over opplæringspliktig alder som trenger grunnskoleopplæring individuell rett til slik opplæring. Kommunen plikter å gi slik opplæring til personer som ikke har fullført grunnskolen, personer som har fullført grunnskolen, men likevel trenger mer grunnskoleopplæring, samt norske så vel som utlendinger med bosettingstillatelse, arbeids- og/eller oppholdstillatelse eller kollektivt vern. Asylsøkere har ingen rett til grunnskoleopplæring for voksne, men kan delta i opplæringen dersom kommunen har slike tiltak i gang.

Deltakere som får undervisning i henhold til § 4A-1 skal føres i linjene 1..3.

1. Hvor mange, språklige minoriteter unntatt, deltar i grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1?

Her registreres antall deltakere som kun får grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1, fordelt på menn og kvinner - bortsett fra elever fra språklige minoriteter. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.

Hvis deltakerne i grunnskoleopplæring (språklige minoriteter unntatt) etter § 4A-1 også får opplæring etter § 4A-2 (spesialundervisning), skal deltakerne ikke føres her, men i linje 8.

2. Hvor mange fra språklige minoriteter deltar i grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1?

Her registreres antall deltakere fra språklige minoriteter som kun får grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1, fordelt på menn og kvinner. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.

Hvis deltakerne i grunnskoleopplæring (fra språklige minoriteter) etter § 4A-1 også får opplæring etter § 4A-2 (spesialundervisning), skal deltakerne ikke føres her, men i linje 9.

3. Sum grunnskoleopplæring etter § 4A-1 (linje 1..2)
 
Deltakere med kun spesialundervisning etter § 4A-2
Her oppgis alle personer som kun får undervisning etter opplæringslovens § 4A-2, om rett til spesialundervisning på grunnskolens område.

I linjene 4..7 registreres deltakere som kun har spesialundervisning etter § 4A-2. Ifølge § 4A-2 har voksne som ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet for voksne, rett til spesialundervisning. Dette gjelder også voksne som har særlige behov for opplæring for å kunne utvikle eller vedlikeholde grunnleggende ferdigheter.

Deltakere i spesialundervisning etter § 4A-2, som også får grunnskoleopplæring etter § 4A-1 skal ikke føres her, men i linjene (8..11).

4. Hvor mange, språklige minoriteter unntatt, deltar i grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-2?

Her registreres antall deltakere som kun får spesialundervisning for voksne etter § 4A-2, fordelt på menn og kvinner - bortsett fra elever fra språklige minoriteter. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk. Hvis deltakerne i spesialundervisning etter § 4A-2 også får grunnskoleopplæring etter § 4A-1, skal de føres i linje 8.

5. Hvor mange fra språklige minoriteter deltar i spesialundervisning etter § 4A-2?

Her registreres antall deltakere fra språklige minoriteter som kun får spesialundervisning for voksne etter § 4A-2, fordelt på menn og kvinner. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.

Hvis deltakerne i spesialundervisning etter § 4A-2 også får grunnskoleopplæring etter § 4A-1, skal de føres opp i linje 9.

6. Hvor mange deltar i opplæring for voksne etter kun § 4A-2 (i bruk til og med skoleåret 2009-10)

Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.

7. Sum spesialundervisning etter § 4A-2 (linje 4..6)
 
Deltakere med både ordinær grunnskoleopplæring etter § 4A-1 og spesialundervisning etter § 4A-2

Her oppgis personer som både får undervisning etter opplæringslovens § 4A-1 om rett til grunnskoleopplæring for voksne og som også får spesialundervisning etter § 4A-2 i tillegg til undervisning etter § 4A-1.

8. Hvor mange, språklige minoriteter unntatt, deltar i grunnskoleopplæring for voksne etter både § 4A-1 og § 4A-2?

Her registreres antall deltakere som både får grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1 og spesialundervisning etter § 4A-2, fordelt på menn og kvinner - bortsett fra elever fra språklige minoriteter. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.

9. Hvor mange fra språklige minoriteter deltar i opplæring for voksne etter både § 4A-1 og § 4A-2?

Her registreres antall deltakere fra språklige minoriteter som både får grunnskoleopplæring for voksne etter § 4A-1 og spesialundervisning etter § 4A-2, fordelt på menn og kvinner. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.

10. Hvor mange deltar i opplæring for voksne etter både § 4A-1 og § 4A-2? (i bruk til og med skoleåret 2009-10)

Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.

11. Sum opplæring etter både § 4A-1 og § 4A-2 (linje 8..10)
 
Antall deltakere i voksenopplæring på grunnskolens område
12. Sum antall deltakere i voksenopplæring på grunnskolens område (linje 3+7+11)
 
Aldersfordeling på deltakere, språklige minoriteter unntatt, med opplæring etter § 4A-1 og/eller § 4A-2

Her registreres antall deltakere som får opplæring etter § 4A-1 og § 4A-2, unntatt elever fra språklige minoriteter. Fordelt på aldersgrupper, kjønn og om de får opplæring kun etter § 4A-1 eller kun etter § 4A-2, eller etter både § 4A-1 og § 4A-2. Aldersfordelingen til elever fra språklige minoriteter registreres i linjene (18..22).

13. Antall deltakere i alderen 16-18 år
 
14. Antall deltakere i alderen 19-24 år
 
15. Antall deltakere i alderen 25-40 år
 
16. Antall deltakere i alderen 41 og eldre
 
17. Sum antall deltakere (linje 13..16)
 
Aldersfordeling på deltakere fra språklige minoriteter med opplæring etter § 4A-1 og/eller § 4A-2

Her registreres antall deltakere fra språklige minoriteter som får opplæring etter § 4A-1 og § 4A-2 fordelt på aldersgrupper, kjønn og om de får opplæring kun etter § 4A-1 eller kun etter § 4A-2, eller etter både § 4A-1 og § 4A-2. I voksenopplæringsskjema defineres språklige minoriteter som deltakere med et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk og dansk.

18. Antall deltakere i alderen 16-18 år
 
19. Antall deltakere i alderen 19-24 år
 
20. Antall deltakere i alderen 25-40 år
 
21. Antall deltakere i alderen 41 og eldre
 
22. Sum antall deltakere (linje 18..21)
 
Deltakere fra andre kommuner

Antall deltakere i voksenopplæringen etter § 4A-1 og § 4A-2 som er folkeregistrert i andre kommuner, og dermed finansieres av andre kommuner.

23. Sum
 
24. Hvor mange av deltakerne i undervisningen er folkeregistrert i andre kommuner? (i bruk til og med skoleåret 2009-10)

Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.

B. Årstimer
Her skal det gis opplysninger om årstimer, slik det er planlagt per 1. oktober. Regn både med det som er brukt fram til 1. oktober, og det som er planlagt for resten av skoleåret. Årstimene oppgis i 60 minutters enheter. Ressurser i tilknytning til alle deltakere skal være med, uavhengig av hvilken kommune de tilhører.

Det er kun tiden hvor læreren underviser elever som skal registreres (leseplikten).

I ramme B gis opplysninger om årstimer som personalet bruker til ulike formål. Både utførte timer fram til 1. oktober og det som er planlagt for resten av skoleåret skal registreres. I GSI registreres den faktiske tilstanden ved opplæringsinstitusjonen. Dette innebærer at der disponerte timer avviker fra tildelte timer fra skoleeier skal disponerte timer legges til grunn for utfyllingen. Det innebærer også at alle timer registreres, uansett hvilken kommune deltakerne kommer fra, og uavhengig av hvem som betaler for opplæringen.

Timene fordeles på grunnskoleopplæring (§ 4A-1) og spesialundervisning (§ 4A-2).

Grunnskoleopplæring og spesialundervisning for voksne etter § 4A-1 og § 4A-2
1. Hvor mange årstimer undervisning går til grunnskoleopplæring etter § 4A-1?

Her registreres antall årstimer brukt til/planlagt brukt til grunnskoleopplæring etter § 4A-1, og som regnes som undervisning.

Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter

2. Hvor mange årstimer går til spesialundervisning etter § 4A-2?

Her registreres antall årstimer brukt til/planlagt brukt til spesialundervisning etter § 4A-2, og som regnes som undervisning.

Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter

3. Sum årstimer til undervisning (linje 1..2)
 
Andre årstimer utført av undervisningspersonale

I linje 4..9 registreres andre årstimer (ikke undervisning) i forbindelse med grunnskoleopplæring og spesialundervisning for voksne samlet.

Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter

4. Årstimer til sosialpedagogiske tjenester/rådgivningstjenester

Omfatter den delen av tidsressursen til administrative og pedagogiske lederoppgaver som benyttes til rådgiver- og sosiallærertjeneste. Rådgiver-/sosialtjeneste er ikke avtalefestet for voksenopplæringen, men eventuelle årstimer til slike tjenester i voksenopplæringen skal likevel registreres her.

Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter

5. Årstimer til pedagogisk veiledning, utviklingsarbeid mv.

Totalt antall årstimer, som er en del av pedagogenes stillinger og som er satt av til pedagogisk veiledning, utviklingsarbeid, pedagogiske styrkingstiltak, samråding, plan- og utviklingstimer mv.

Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter

6. Årstimer til faste vikartimer

Timer til personer som er tilsatt ved skolen og som er pålagt å være vikar i deler av, eller hele stillingen. Timene her omfatter kun de årstimene som er en del at vedkommendes stilling, men som ikke er registrert i andre linjer her.

Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter

7. Årstimer tidsressurspott

Årstimer til tidsressurspott til bruk ved den enkelte skole i henhold til SFS2213, pkt. 6 a, som ikke er ført under noen av de andre kategoriene i ramme B, føres her. Her skal kun føres årstimer som er brukt til å redusere årsrammen for undervisning for undervisningspersonalet. Dersom alle eller noen av disse årstimene brukes til å styrke lærertettheten, skal disse timene føres i linje 1 og 2. Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter.

8. Årstimer til seniortiltak

Antall timer til redusert årsramme i henhold til SFS2213, pkt. 4, for lærere over 55 år føres her. Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter.

9. Andre årstimer som ikke er tatt med ovenfor

Her føres andre årstimer i forbindelse med grunnskoleopplæring for voksne, som ikke er tatt med i linjene over. Årstimer føres i linje 1..11 i 60 minutters enheter.

10. Sum andre årstimer (linje 4..9)
 
Sum årstimer
11. Sum årstimer i grunnskoleopplæring, spesialundervisning og andre årstimer (linje 3+10)
 
C. Årsverk
Årsverk i tilknytning til alle deltakere etter § 4A-1 og § 4A-2 skal være med, uavhengig av hvilken kommune deltakerne tilhører og uavhengig av hvem som finansierer opplæringen. Årsverk (i stillingsprosent) fordeles mellom de ulike oppgavene de ansatte har. Ressurser det er vanskelig å fordele, føres opp etter skjønn. Under "Antall lærere" (linje 17) føres ansatte som har oppgaver knyttet til undervisning eller administrativ/pedagogisk ledelse.

Merk at årsverkene telles i stillingsprosent, dvs. at ett årsverk er 100 prosent. (For en person som f.eks. har halv stilling som rektor og halv stilling som undervisningspersonell skal det registreres 50 prosent på rektor og 50 prosent på undervisning, men under "Bemanning i antall personer" (linje 17) registreres all bemanning ved institusjonen/kommunen sentralt samlet. Dvs. at hvis ansatte er tilknyttet ulike arbeidsområder, telles de bare én gang under "Bemanning".

Årsverk til administrative og pedagogiske lederoppgaver (1 årsverk = 100)
1. Rektor/leder

Omfatter rektor/leder av voksenopplæringen og kun den tidsressurs som er avsatt til administrative og pedagogiske lederoppgaver. I voksenopplæringen er det ikke alltid tilsatt rektor, slik at det er en annen som ivaretar de administrative og pedagogiske lederoppgavene.

2. Undervisningsinspektør/avdelingsleder o.l.

Omfatter undervisningsinspektør og kun den tidsressurs som er avsatt til administrative og pedagogiske lederoppgaver.

Årsverk til undervisning utført av undervisningspersonale
4. Undervisningspersonale med godkjent utdanning

Årsverk, i stillingsprosent, til personale med godkjent lærerutdanning som utfører undervisningsoppgaver.

Som undervisningspersonale med godkjent utdanning regnes en person som enten har pedagogisk bakgrunn i samsvar med kravene i rammeplanene for lærerutdanningene med forskrifter, eller har tilsvarende kompetanse, eller av skoleeier er ansett for å ha tilstrekkelig kompetanse til å undervise voksne.

5. Undervisningspersonale uten godkjent utdanning

Årsverk, i stillingsprosent, til personale uten formell pedagogisk kompetanse som er tilsatt i voksenopplæring, og som utfører undervisningsoppgaver, registreres her.

6. Sum årsverk til undervisning utført av undervisningspersonale (linje 4..5)
 
Årsverk utført av undervisningspersonale til annet enn undervisning
7. Sosialpedagogiske tjenester/rådgivningstjenester

Omfatter den delen av tidsressursen til administrative og pedagogiske lederoppgaver som benyttes til rådgiver- og sosiallærertjeneste. Rådgiver-/sosialtjeneste er ikke avtalefestet for voksenopplæringen, men eventuelle årsverk til slike tjenester i voksenopplæringen skal likevel registreres her. Årsverkene som føres her tar utgangpunkt i ramme B linje 4.

Feltet har endret navn fra rådgiver/sosiallærer, men er identisk med tidligere år.

8. Pedagogisk veiledning og utviklingsarbeid m.v.

Her føres de årsverkene som er en del av pedagogenes stillinger og som er satt av til pedagogisk veiledning, utviklingsarbeid, pedagogiske styrkingstiltak, samråding, plan- og utviklingstimer mv. Årsverkene som føres her tar utgangspunkt i ramme B linje 5 "Årstimer til pedagogisk veiledning, utviklingsarbeid mv."

9. Faste vikartimer
Årsverk til faste vikartimer føres her. Årsverkene som føres her tar utgangspunkt i ramme B linje 6 årstimer til faste vikartimer.
10. Tidsressurspott

Årsverk til tidsressurspott til bruk ved den enkelte skole i henhold til SFS2213, pkt. 6 a, føres her. Årsverkene som føres her tar utgangspunkt i ramme B linje 7 "Årstimer til tidsressurspott."

11. Seniortiltak

Årsverk, i stillingsprosent til redusert årsramme for seniortiltak i henhold til SFS2213, pkt. 4, for lærere over 55 år føres her.

12. Andre årsverk som ikke er tatt med ovenfor

Her føres årsverk utført av undervisningspersonale til annet enn undervisning i forbindelse med grunnskoleopplæring for voksne, som ikke er tatt med i linjene over

13. Sum årsverk utført av undervisningspersonale til annet enn undervisning (linje 8..12)
 
Årsverk sum
14. Sum årsverk undervisningspersonale og personale med administrative og pedagogiske lederoppgaver (linje 3+6+13)
 
Årsverk utført av andre enn undervisningspersonale
15. Assistenter

Årsverk, i stillingsprosent, til tilsatte som har oppgaver knyttet til undervisningen, og som har kommunale arbeidsvilkår. Hvis en assistent faktisk utfører undervisningsoppgaver, regnes han/hun ikke som assistent, men som undervisningspersonale uten godkjent lærerutdanning.

16. Kontorteknisk personale

Årsverk, i stillingsprosent, til kontorteknisk personale

Antall lærere
17. Antall undervisningspersonale og personale med pedagogiske og administrative lederoppgaver

Her registreres antall personer som utfører undervisningsoppgaver og pedagogiske/administrative lederoppgaver i voksenopplæringsinstitusjonen/kommunen sentralt i forbindelse med deltakere som får opplæring etter § 4A-1 og § 4A-2. Hver person registreres ikke mer enn én gang i linje 17, selv om vedkommende arbeider på ulike områder.

D. Spesialundervisning etter enkeltvedtak på grunnlag av § 4A-2 i opplæringsloven
I denne rammen registreres deltakere som er meldt til og/eller vurdert av PP-tjenesten, og deltakere som har fått enkeltvedtak om spesialundervisning, jf. opplæringsloven § 4A-2, § 5-1 og § 5-6. Fylles ut av kommunen som fatter vedtaket.

Kommunen, ev. opplæringsinstitusjonen, fyller ut opplysninger om spesialundervisning for inneværende skoleår.

Her registrerer kommunen (ev. opplæringsinstitusjonen) alle søknader og all timetildeling til spesialundervisning på grunnlag av enkeltvedtak i kommunen. Også deltakere hjemmehørende i kommunen, som får spesialundervisning etter § 4A-2 i regi av en annen kommune føres her. Deltakere fra andre kommuner føres ikke her. Dette betyr at at antall deltakere som blir registrert i ramme D kan avvike fra antall deltakere med spesialundervisning, som blir registrert i ramme A.

Kommunen må påse at søknader, tilrådinger, antall undervisningstimer og antall deltakere som får spesialundervisning med undervisningspersonale/assistenter ikke underrapporteres eller dobbeltrapporteres.

Deltakere meldt til PPT
1. Deltakere meldt til PPT (inklusive videreføringer)

Her føres det tallet på deltakere som er meldt til PPT, både de som venter på utredning, og de som er vurdert. De som har fått tilråding over flere år, skal også tas med. Dersom skolene selv fyller ut denne linjen, må kommunen påse at det ikke dobbeltrapporteres eller underrapporteres. I kommuner hvor PP-tjenesten er delegert til de enkelte opplæringsinstitusjonene, fyller disse selv ut linje 1.

2. Deltakere som er tilrådd spesialundervisning av PPT

Her føres tallet på deltakere som er tilrådd spesialundervisning, også de deltakerne som har en tilråding som gjelder for flere år. Dersom skolene selv fyller ut linje 2, må kommunen påse at det ikke dobbeltrapporteres eller underrapporteres. I kommuner hvor PP-tjenesten er delegert til de enkelte opplæringsinstitusjonene, fyller disse selv ut linje 2.

Antall deltakere som får tildelt timer til spesialundervisning med undervisningspersonale, fordelt på timeprofil (1 time = 60 minutter)

Med tildelte timer menes her det antall timer den enkelte deltaker har fått enkeltvedtak på. Den enkelte deltaker skal registreres innenfor intervallene inntil 75, 76-190, 191-270, 271 eller mer, og 76-270 timer (à 60 minutter) per år.

Deltakere som også er tildelt timer med assistenter, skal i tillegg registreres i linje 9..14. Dette medfører at antall deltakere i linje 8 pluss deltakere i linje 14 vil kunne være større enn samlet antall deltakere i spesialundervisning registrert i linje 7 og linje 11 i ramme A.

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

3. Hvor mange får inntil 75 timer per år?

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

4. Hvor mange får 76-190 timer per år?

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

5. Hvor mange får 191-270 timer per år?

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

6. Hvor mange får 271 timer eller mer per år?

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

7. Hvor mange får 76-270 timer per år? (innsamlet til og med 2008-09)

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.

8. Sum deltakere som får timer med undervisningspersonale (linje 3..7)
 
Antall deltakere som får tildelt timer med assistenter som del av enkeltvedtaket, fordelt på timeprofil (1 time = 60 minutter)

Her registreres antall deltakere som har fått tildelt timer til spesialundervisning på grunnlag av enkeltvedtak, med assistenter, gruppert etter tildelte timer per år. Med tildelte timer menes her det antall timer den enkelte deltaker har fått enkeltvedtak på. Den enkelte deltaker skal registreres innenfor intervallene inntill75, 76-270 eller 271 (àv 60 minutter) timer per år eller mer.

Deltakere som også er tildelt timer med undervisningspersonale, skal i tillegg registreres i linje 3..6. Dette medfører at antall deltakere i linje 8 pluss deltakere i linje 14 vil kunne være større enn samlet antall deltakere i spesialundervisning registrert i linje 7 og linje 11 i ramme A.

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

9. Hvor mange får inntil 75 timer per år?

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

10. Hvor mange får 76-190 timer per år?

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

11. Hvor mange får 191-270 timer per år?

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

12. Hvor mange får 271 timer eller mer per år?

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

13. Hvor mange får 76-270 timer per år? (i bruk til og med skoleåret 2008-09)

Alle årstimene registreres i 60 minutters enheter.

Det samles ikke lengre inn informasjon om dette, men teksten ligger i GSI for å gi mulighet for å hente ut historiske data.

14. Sum deltakere som får timer med assistent (linje 9..13)
 
E. Opplæringssted og tid
Undervisningssted

Her føres hvor opplæringen foregår. Det er mulig å svare ja på flere linjer.

1. Vo-senter
 
2. Grunnskole
 
3. Videregående skole
 
4. Arbeidsplass
 
5. Fjernundervisning
 
6. Annet
 
Undervisningstid

Her føres det på hvilke tidspunkt undervisningen foregår. Det er mulig å svare ja på flere linjer.

7. Dagtid (avsluttes før 16.00)
 
8. Kveldstid