| Dato | Ramme | Endring | Fra | Til | Kategori | Utført av |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 27.10.2022 14:25:03 | K. PPT | Linje 7: "Psykologi (master, profesjonsstudium, hovedfag)" . |
Vertskommunar for interkommunale tenester rapporterer samla for heile tenesta. Det er ikkje nødvendig å skilje mellom årsverk knytte til arbeidet med førskolebarn, grunnskoleelevar eller vaksne. |
Vertskommunar for interkommunale tenester rapporterer samla for heile tenesta. |
Tekster, veiledning | Ingrid Georgsen (ige@udir.no) |
| 27.10.2022 14:24:37 | K. PPT | Linje 7: "Psykologi (master, profesjonsstudium, hovedfag)" . |
Vertskommuner for interkommunale tjenester rapporterer samlet for hele tjenesten. Det er ikke nødvendig å skille mellom årsverk knyttet til arbeidet med førskolebarn, grunnskoleelever eller voksne. |
Vertskommuner for interkommunale tjenester rapporterer samlet for hele tjenesten. |
Tekster, veiledning | Ingrid Georgsen (ige@udir.no) |
| 04.10.2022 09:46:18 | J. SFO | Felt: "Har ordningen lokale friplasser?" . |
Har ordninga friplassar? | Har ordninga lokale friplassar? | Tekster, skjema | Ingrid Georgsen (ige@udir.no) |
| 04.10.2022 09:45:56 | J. SFO | Felt: "Har ordningen lokale inntektsgraderte satser?" . |
Har ordninga inntektsgraderte satsar? | Har ordninga lokale inntektsgraderte satsar? | Tekster, skjema | Ingrid Georgsen (ige@udir.no) |
| 23.09.2022 08:07:40 | Generelt | Ramme: "Generelt" o |
Under SFO skal man registrere "Ja" dersom man har tilbud om SFO. Uavhengig av om elevene utnytter seg av tilbudet.
Tall fra skolene i kommunen og tall for kommunen sentralt summeres opp og vises på kommunenivå. |
Under SFO skal man registrere "Ja" dersom man har tilbud om SFO. Uavhengig av om elevene utnytter seg av tilbudet.
Tall fra skolene i kommunen og tall for kommunen sentralt summeres opp og vises på kommunenivå. |
Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 21.09.2022 15:01:19 | I. Diverse | Seksjon: "Beredskap" . |
Beredskapsplanen skal baseres på en analyse av mulige scenarier og sikre at skolen er forberedt dersom en alvorlig hendelse skulle skjer. Beredskapsplan kan være planlagt alene eller i samarbeid med skoleeier og/eller lokalt politi. Brannøvelser skal ikke registreres. Beredskapsgruppen bør ha en god dialog med kriseledelsen i kommunen (eventuelt fylkeskommunen) samt lokalt politi, i utarbeidelsen av beredskapsplaner og gjennomføringen av øvelser. |
Beredskapsplanen skal baseres på en analyse av mulige scenarier og sikre at skolen er forberedt dersom en alvorlig hendelse skulle skjer. Dette gjelder både tilsiktede (eksempelvis: skyteepisoder, gisselsituasjoner og bombeangrep) og utilsiktede (eksempelvis: naturulykker) hendelser. Beredskapsplan kan være planlagt alene eller i samarbeid med skoleeier og/eller lokalt politi. Brannøvelser skal ikke registreres. Beredskapsgruppen bør ha en god dialog med kriseledelsen i kommunen (eventuelt fylkeskommunen) samt lokalt politi, i utarbeidelsen av beredskapsplaner og gjennomføringen av øvelser. |
Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 13:02:03 | I. Diverse | Linje 10: "Av elevene som har vært, eller skal, på leirskole inneværende skoleår, hvor mange sammenhengende overnattinger er planlagt under leirskoleoppholdet/annen skoletur" j |
jf. oppl. § 13-7 b. Plikt for kommunen til å tilby leirskoleopphald eller annan skoletur: Kommunen skal som ein del av grunnskoleopplæringa tilby elevane leirskoleopphald eller annan skoletur med minst tre overnattingar i samanheng. Antall overnattinger skal ikke summeres for hvert døgn, men skal beskrive hvor mange overnattinger en klasse har på leirskole. Eksempelvis; 4. klasse skal ha 3. dager sammenhengende overnattinger i forbindelse med leirskoleoppholdet. Det skal da registreres «3» døgn. I de tilfeller hvor et trinn er delt opp i ulike grupper som har ulikt antall døgn på leirskole, skal antall døgn for flertallet føres inn. Eksempelvis: 7. klasse er delt opp i to grupper som har ulike antall overnattingsdøgn på leirskole. Det er flere elever i gruppe A. Da skal antall døgn for gruppe A registreres. Hvis det ikke er fylt inn at noen elever skal på leirskole, skal man heller ikke fylle inn antall overnattinger. |
jf. oppl. § 13-7 b. Plikt for kommunen til å tilby leirskoleopphald eller annan skoletur: Kommunen skal som ein del av grunnskoleopplæringa tilby elevane leirskoleopphald eller annan skoletur med minst tre overnattingar i samanheng. Tal på overnatting skal ikkje summerast for kvart døgn, men beskrive kor mange overnattingar ei klasse har på leirskule. Til dømes: 4. klasse skal ha 3 dagar samanhengande overnattingar i samband med leirskuleopphaldet. Det skal då registrerast «3» døgn. I dei tilfella der eit trinn er delt opp i ulike grupper som har ulikt tal på døgn på leirskule, skal tal på døgn for fleirtalet førast inn. Til dømes: 7. klasse er delt opp i to grupper som har ulike tal på overnattingsdøgn på leirskule. Det er fleire elevar i gruppe A. Då skal talet på døgn for gruppe A registrerast. Viss det ikkje er fylt inn at nokon elevar skal på leirskule, skal ein heller ikkje fylle inn tal på overnattingar. |
Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 12:59:58 | I. Diverse | Felt: "Av elevene som har vært, eller skal, på leirskole inneværende skoleår, hvor mange sammenhengende overnattinger er planlagt under leirskoleoppholdet/annen skoletur" ik |
Av elevene som har vært, eller skal, på leirskole inneværende skoleår, hvor mange sammenhengende overnattinger er planlagt under leirskoleoppholdet/annen skoletur | Av elevane som har vore, eller skal, på leirskule inneverande skuleår, kor mange samanhengande overnattingar er planlagde under leirskuleopphaldet/annan skuletur | Tekster, skjema | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 08:27:22 | J. SFO | Linje 13: "Har ordningen lokale inntektsgraderte satser?" bv |
Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO bruker inntektsgraderte betalingssatsar. Inntektsgradert vil seie at betalingssatsane i SFO blir fastsette etter inntekta til foreldra. Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO har friplassar. Friplass vil seie ait ein elev får innvilga plass i SFO der ein er friteken frå foreldrebetaling. Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO har syskenmoderasjon på betalingssatsane. Syskenmoderasjon vil seie at foreldrebetalingssatsen blir redusert dersom ein har meir enn eitt barn i SFO. |
Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO bruker inntektsgraderte betalingssatsar. Inntektsgradert vil seie at betalingssatsane i SFO blir fastsette etter inntekta til foreldra. Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO har friplassar. Friplass vil seie ait ein elev får innvilga plass i SFO der ein er friteken frå foreldrebetaling. Om skulen har ei ordning for lokale friplassar, men det ikkje er nokon som går under denne ordninga i år, skal skulen registrere «Ja». Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO har syskenmoderasjon på betalingssatsane. Syskenmoderasjon vil seie at foreldrebetalingssatsen blir redusert dersom ein har meir enn eitt barn i SFO. |
Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 08:25:33 | C. Årsverk og ansatte | Linje 42: "Av antall lærere registrert i $d1486.ln, hvor mange er utdannet før 2014" j |
Med norsk meiner ein alle former for norskopplæring i grunnopplæringa, under dette særskild norskopplæring, norsk for elevar med samisk som førstespråk og norsk for høyrslehemma. | Med norsk meiner ein alle former for norskopplæring i grunnopplæringa, under dette særskild norskopplæring, norsk for elevar med samisk som førstespråk og norsk for høyrslehemma.
Krav om relevant kompetanse i undervisningsfag gjeld ikkje for den som er mellombels tilsett etter § 10-6 eller etter arbeidsmiljølova, eller den som er tilsett på vilkår etter § 10-6a. Fram til 1. august 2025 har den som har fullført allmennlærarutdanninga, og den som før 1. januar 2014 oppfylte krava for tilsetjing i undervisningsstilling, dispensasjon frå krav som er gitt i medhald av andre ledd. |
Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 08:21:10 | I. Diverse | Seksjon: "Beredskap" bv |
Beredskapsplanen skal vere med på å sikre at skular gjer ein analyse av moglege scenario, og er førebudde dersom ei alvorlig hending skulle skje.
Beredskapsplan kan vere planlagd åleine eller i samarbeid med skuleeigar og/eller lokalt politi. Brannøvingar skal ikkje registrerast. Beredskapsgruppa bør ha ein god dialog med kriseleiinga i kommunen (eventuelt fylkeskommunen) og lokalt politi, i utarbeidinga av beredskapsplanar og gjennomføringa av øvingar |
Beredskapsplanen skal vere med på å sikre at skular gjer ein analyse av moglege scenario, og er førebudde dersom ei alvorlig hending skulle skje.Dette gjeld både tilsikta (til dømes: skyteepisodar, gisselsituasjonar og bombeåtak) og utilsikta (til dømes: naturulukker) hendingar. Beredskapsplan kan vere planlagd åleine eller i samarbeid med skuleeigar og/eller lokalt politi. Brannøvingar skal ikkje registrerast. Beredskapsgruppa bør ha ein god dialog med kriseleiinga i kommunen (eventuelt fylkeskommunen) og lokalt politi, i utarbeidinga av beredskapsplanar og gjennomføringa av øvingar |
Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 08:13:55 | C. Årsverk og ansatte | Linje 40: "Antall lærere som underviser på 1.-4. årstrinn, som kun oppfyller kompetansekravet for tilsetting på 5.-10. årstrinn" hg |
Nynorsk | Lærarar som underviser elevar på 5.-7. årstrinn som oppfyller kompetansekravet for tilsetjing på 5.-10. årstrinn skal ikkje førast her. Kun lærarar som underviser elevar på 1.-4. årstrinn, men som ikkje oppfyller kompetansekravet for tilsetjing på desse trinna skal førast | Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 08:12:48 | C. Årsverk og ansatte | Linje 40: "Antall lærere som underviser på 1.-4. årstrinn, som kun oppfyller kompetansekravet for tilsetting på 5.-10. årstrinn" nj |
Bokmål | Lærere som underviser elever på 5.-7. årstrinn som oppfyller kompetansekravet for tilsetting på 5.-10. årstrinn skal ikke føres her. Kun lærere som underviser elever på 1.-4. årstrinn, men som ikke oppfyller kompetansekravet for tilsetting på disse trinnene skal føres. | Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 08:05:16 | K. PPT | Felt: "Kommuner som deltar i interkommunal tjeneste, angir navn på vertskommune" ik |
Deltek i interkommunal teneste | Kommunar som deltek i interkommunal teneste oppgjev namn på vertskommune | Tekster, skjema | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 08:04:31 | K. PPT | Felt: "Annen organisering" ju |
Deltek i interkommunal teneste | Anna organisering | Tekster, skjema | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 08:00:41 | I. Diverse | Felt: "Antall overnattinger" hj |
Antall overnattingar | Tal på overnattingar | Tekster, skjema | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 08:00:04 | I. Diverse | Felt: "Antall overnattinger" ok |
Antall overnattingsdøgn | Antall overnattingar | Tekster, skjema | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 07:58:20 | C. Årsverk og ansatte | Felt: "Antall lærere som underviser på 1.-4. årstrinn, som kun oppfyller kompetansekravet for tilsetting på 5.-10. årstrinn" ok |
Talet på lærarar som underviser elevar både på 1.-7. årssteg og 8.-10. årssteg, som oppfyller kompetansekrava for tilsetjing for 1.-7. årssteg, men ikkje 8.-10. årssteg | Tal på lærarar som underviser på 1.-4. årstrinn, som berre oppfyller kompetansekravet for tilsetjing på 5.-10. årstrinn. | Tekster, skjema | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 07:52:07 | C. Årsverk og ansatte | Felt: "Av antall lærere registrert i $d1514.ln, hvor mange er utdannet før 2014" ok |
Av antall lærere registrert i $d1514.ln, hvor mange er utdannet før 2014 | Av talet på lærarar registrert i $d1514.ln, kor mange er utdanna før 2014? | Tekster, skjema | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 07:47:44 | C. Årsverk og ansatte | Felt: "Av antall lærere registrert i $d1507.ln, hvor mange er utdannet før 2014" ok |
Av antall lærere registrert i $d1507.ln, hvor mange er utdannet før 2014 | Av talet på lærarar registrert i $d1507.ln, kor mange er utdanna før 2014? | Tekster, skjema | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 16.09.2022 07:47:03 | C. Årsverk og ansatte | Felt: "Av antall lærere registrert i $d1486.ln, hvor mange er utdannet før 2014" ok |
Av antall lærere registrert i $d1486.ln, hvor mange er utdannet før 2014 | Av talet på lærarar registrert i $d1486.ln, kor mange er utdanna før 2014? | Tekster, skjema | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 15.09.2022 14:11:06 | Ukjent plassering ok |
Antall lærere som underviser på 1.-7. årstrinn, som kun oppfyller kompetansekravet for tilsetting på 5.-10. årstrinn | Antall lærere som underviser på 1.-4. årstrinn, som kun oppfyller kompetansekravet for tilsetting på 5.-10. årstrinn | Tekster, skjema | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) | |
| 15.09.2022 10:42:41 | K. PPT | Linje 1: "Egen kommunal tjeneste" ok |
Kommunen angir organiseringsform for tjenesten. Vertskommuner for interkommunale tjenester med eget styre, oppgir samarbeidskommuner ved å velge disse fra listen nederst i rammen. | Kommunen angir organiseringsform for tjenesten. Alle kommuner og fylkeskommuner er pålagt å ha en PP-tjeneste. PP-tjenesten i en kommune kan organiseres i samarbeid med andre kommuner eller med fylkeskommunen.
Vertskommuner for interkommunale tjenester med eget styre, oppgir samarbeidskommuner ved å velge disse fra listen nederst i rammen. |
Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 14.09.2022 08:51:47 | C. Årsverk og ansatte | Linje 42: "Av antall lærere registrert i $d1486.ln, hvor mange er utdannet før 2014" ok |
Med norsk menes alle former for norskopplæring i grunnopplæringen, herunder særskilt norskopplæring, norsk for elever med samisk som førstespråk og norsk for hørselshemmede. | Med norsk menes alle former for norskopplæring i grunnopplæringen, herunder særskilt norskopplæring, norsk for elever med samisk som førstespråk og norsk for hørselshemmede.
Krav om relevant kompetanse i undervisningsfag gjeld ikkje for den som er mellombels tilsett etter § 10-6 eller etter arbeidsmiljølova, eller den som er tilsett på vilkår etter § 10-6a. Fram til 1. august 2025 har den som har fullført allmennlærarutdanninga, og den som før 1. januar 2014 oppfylte krava for tilsetjing i undervisningsstilling, dispensasjon frå krav som er gitt i medhald av andre ledd. |
Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 14.09.2022 08:35:34 | J. SFO | Linje 13: "Har ordningen lokale inntektsgraderte satser?" ok |
Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO benytter inntektsgraderte betalingssatser. Inntektsgradert vil si at betalingssatsene i SFO fastsettes etter foreldrenes inntekt. Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO har friplasser. Friplass vil si at en elev får innvilget plass i SFO hvor man er fritatt fra foreldrebetaling. Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO har søskenmoderasjon på betalingssatsene. Søskenmoderasjon vil si at foreldrebetalingssatsen blir redusert dersom man har mer enn ett barn i SFO. |
Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO benytter inntektsgraderte betalingssatser. Inntektsgradert vil si at betalingssatsene i SFO fastsettes etter foreldrenes inntekt. Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO har friplasser. Friplass vil si at en elev får innvilget plass i SFO hvor man er fritatt fra foreldrebetaling. Om skolen har en ordning for lokale friplasser, men det er ingen elever som går under denne ordningen i år, skal skolen registrere "Ja". Svar "Ja" eller "Nei" på om SFO har søskenmoderasjon på betalingssatsene. Søskenmoderasjon vil si at foreldrebetalingssatsen blir redusert dersom man har mer enn ett barn i SFO. |
Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 14.09.2022 08:22:04 | I. Diverse | Linje 10: "Av elevene som har vært, eller skal, på leirskole inneværende skoleår, hvor mange sammenhengende overnattinger er planlagt under leirskoleoppholdet/annen skoletur" ok |
|
jf. oppl. § 13-7 b. Plikt for kommunen til å tilby leirskoleopphald eller annan skoletur: Kommunen skal som ein del av grunnskoleopplæringa tilby elevane leirskoleopphald eller annan skoletur med minst tre overnattingar i samanheng. Antall overnattinger skal ikke summeres for hvert døgn, men skal beskrive hvor mange overnattinger en klasse har på leirskole. Eksempelvis; 4. klasse skal ha 3. dager sammenhengende overnattinger i forbindelse med leirskoleoppholdet. Det skal da registreres «3» døgn. I de tilfeller hvor et trinn er delt opp i ulike grupper som har ulikt antall døgn på leirskole, skal antall døgn for flertallet føres inn. Eksempelvis: 7. klasse er delt opp i to grupper som har ulike antall overnattingsdøgn på leirskole. Det er flere elever i gruppe A. Da skal antall døgn for gruppe A registreres. Hvis det ikke er fylt inn at noen elever skal på leirskole, skal man heller ikke fylle inn antall overnattinger. |
Tekster, veiledning | Birthe Sønnesyn (birthe.sonnesyn@udir.no) |
| 29.08.2022 09:04:34 | C. Årsverk og ansatte | Felt: "Av antall lærere registrert i $d1514.ln, hvor mange er utdannet før 2014" Kopiert fra bokmål |
Engelsk | Av antall lærere registrert i $d1514.ln, hvor mange er utdannet før 2014 | Tekster, skjema | Svein Waade (svein@wis.no) |
| 29.08.2022 09:04:15 | C. Årsverk og ansatte | Felt: "Av antall lærere registrert i $d1507.ln, hvor mange er utdannet før 2014" Kopiert fra bokmål |
Matematikk | Av antall lærere registrert i $d1507.ln, hvor mange er utdannet før 2014 | Tekster, skjema | Svein Waade (svein@wis.no) |
| 29.08.2022 09:03:52 | C. Årsverk og ansatte | Felt: "Av antall lærere registrert i $d1486.ln, hvor mange er utdannet før 2014" Kopiert fra bokmål |
Norsk | Av antall lærere registrert i $d1486.ln, hvor mange er utdannet før 2014 | Tekster, skjema | Svein Waade (svein@wis.no) |
| 29.08.2022 09:00:06 | C. Årsverk og ansatte | Felt: "Av antall lærere registrert i $d1514.ln, hvor mange er utdannet før 2014" Etter ønske fra Udir |
Engelsk | Av antall lærere registrert i $d1514.ln, hvor mange er utdannet før 2014 | Tekster, skjema | Svein Waade (svein@wis.no) |
| 29.08.2022 08:55:49 | C. Årsverk og ansatte | Felt: "Av antall lærere registrert i $d1507.ln, hvor mange er utdannet før 2014" Etter ønske fra Udir |
Matematikk | Av antall lærere registrert i $d1507.ln, hvor mange er utdannet før 2014 | Tekster, skjema | Svein Waade (svein@wis.no) |
| 29.08.2022 08:45:56 | C. Årsverk og ansatte | Felt: "Av antall lærere registrert i $d1486.ln, hvor mange er utdannet før 2014" Etter ønske fra Udir |
Norsk | Av antall lærere registrert i $d1486.ln, hvor mange er utdannet før 2014 | Tekster, skjema | Svein Waade (svein@wis.no) |
| 26.08.2022 14:43:27 | K. PPT | Felt: "Deltar i interkommunal tjeneste" Tilpasset ny tekst på bokmål |
Deltek i interkommunal teneste med eige styre | Deltek i interkommunal teneste | Tekster, skjema | Svein Waade (svein@wis.no) |
| 26.08.2022 14:43:10 | K. PPT | Felt: "Deltar i interkommunal tjeneste" Etter ønske fra Udir |
Deltar i interkommunal tjeneste med eget styre | Deltar i interkommunal tjeneste | Tekster, skjema | Svein Waade (svein@wis.no) |
| 26.08.2022 14:42:38 | K. PPT | Felt: "Drifter interkommunal tjeneste/vertskommune" Tilpasset ny bokmålstekst |
Driftar interkommunal teneste med eige styre | Drifter interkommunal teneste/vertskommune | Tekster, skjema | Svein Waade (svein@wis.no) |
| 26.08.2022 14:40:54 | K. PPT | Felt: "Drifter interkommunal tjeneste/vertskommune" Endret tekst etter ønske fra Udir |
Drifter interkommunal tjeneste med eget styre | Drifter interkommunal tjeneste/vertskommune | Tekster, skjema | Svein Waade (svein@wis.no) |